Så otroligt dyrt är det att laga batteriet i Volkswagens elbil

Hur dyrt är det att laga batteriet på en elbil? Nu kan vi avslöja chocknotan för att byta två trasiga batterimoduler, av totalt tolv, i vår Volkswagen ID.4. Jag tackar min lyckliga stjärna och bilens batterigaranti för att jag själv slipper betala. 

Många intresserar sig för hållbarheten hos elbilsbatterier och vad kostnaden för en reparation kan gå loss på. Det är en av de vanligaste rädslorna hos den som överväger att gå över till att köra elektriskt. Hos vissa bilmärken är det inte ens möjligt att öppna batteriet, byta hölje eller laga enskilda komponenter. 

Hos Volkswagen går det både att byta ut höljet och enskilda komponenter i batteriet, vilket borde vara en fördel jämfört med att tvingas byta hela batteriet. Nu kan vi avslöja kostnaden för att byta ut två av tolv batterimoduler i ett 77 kWh högvoltsbatteri i Sveriges mest sålda elbil, Volkswagen ID.4. 

Två av tolv batterimoduler behövde bytas – notan blev som en bättre begagnad bensinbil.

Nyligen kallades den ID.4 som jag kör som förmånsbil in på verkstad för att i samband med servicen få batteriet ombyggt. Två battericeller var defekta och behövde bytas, något som inte har märkts i daglig körning eller tycks ha påverkat bilens räckvidd. Åtgärden ingår i en kampanj där cirka 2000 Volkswagen ID-bilar i Sverige måste byggas om

Jag fick stränga order från verkstaden om att lämna in bilen med högst 30 procents laddning i batteriet, då batteriet skulle laddas ur innan cellbytet. Operationen skulle ta två dagar hos Volkswagen i Kista och utfördes i samband med bilens tvåårservice.

Bilen blev klar i utsatt tid och allt verkar ha förlöpt smidigt, förutom att den lämnades ut av verkstaden med endast 9 procents laddning i batteriet, vilket gjorde hemresan till en tidskrävande utmaning. 

Det verkligt intressanta för nuvarande och kommande elbilsägare är dock verkstadsräkningen. Trots att bytet av de två defekta batterimodulerna föll inom bilens garanti bad jag att få ut fakturan. Jag måste tillstå att jag tycker den är chockerande hög. Totalt kostade det innan Volkswagens internrabatt 68 240 kronor inklusive moms att byta två av tolv batterimoduler på vår Volkswagen ID.4. 

Varje batterimodul har ett ordinarie listpris 19 018 kronor när moms lagts på. Det finns totalt 12 stycken i batteriet, vilket gör att det skulle kosta 228 000 kronor plus arbetskostnad att byta ut alla. 

Jag tackar min lyckliga stjärna för att operationen täcktes av garantin. Men det kan vara väldigt bra att känna till för framtida begagnatköpare eller för den som köper en Volkswagen ID-bil och tänker behålla den ett tag. För när bilen hunnit fylla åtta år eller rullat 16 000 mil då gäller inte batterigarantin längre. 

Dessbättre visar en undersökning att bara 1,5 procent av elbilsägarna från 2011 och framåt behövt byta batteri, frånsett återkallelser. Hur många som behövt göra reparationer i batteriet finns det ännu ingen statistik på.
LÄS MER: Utan oljebyte – så dyrt är det att serva Volkswagen ID.4