BMW:s nya 5-serie skonades från de enorma njurarna som sitter på andra modeller. BMW ville ge bilen gigantiska bävertänder som på 7-serien – men fick tänka om.
– Låt oss hålla dem längre isär. Det var ett mycket medvetet beslut att gå den vägen och inte följa 7-serien, säger designchefen Adrian van Hooydonk till Road & Track.
I förra veckan presenterades nya BMW 7-serie och många BMW-fans drog en lättnadens suck när bilen slapp få de kritiserade extroverta gigantnjurarna som sitter på 7-serie, X7 och nya XM. Istället fick BMW 5-serie en relativt elegant och traditionell front.
Nu berättar BMW:s designchefer Adrian van Hooydonk och Domagoj Dukec vad som ligger bakom beslutet. I grund och botten handlade de om att 5-serien behövde skiljas från 7-serien, annars hade den kunnat få den stora grillen.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_37-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_25-1.jpeg)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_30-jpeg.webp)
– Jag tror att det som verkligen är viktigt med 5-serien är att vi ville skapa den mest eleganta BMW:n. Det är inte för att det är en reaktion på att folk skyller på oss för XM eller 7-serien, säger Domagoj Dukec till Road & track.
– Det är bara för att jag alltid har sagt när jag fick frågan om varför njurarna är så stora. Jag sa: titta, det här är speciella modeller. De har uttrycksfulla kunder, de har statusorienterade kunder. Så vänta tills du ser 3-serien och 5-seriens bilar, där folk letar efter andra saker, säger Domagoj Dukec.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_35-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_28-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_26-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_24-jpeg.webp)
Enligt BMW Groups allra högsta designchef Adrian van Hooydonk blir ett mer horisontellt grillgaller lite sportigare. Den stora vertikala grillen provades på 5-serie, men som tur var tänkte BMW om.
– Vi provade vertikalt även i designfasen, men även om man då gör olika strålkastare så börjar det smyga sig på 7:an. Väldigt snabbt. Så vi diskuterade det med några människor och sa sedan: nej, låt oss hålla dem längre isär. Det var ett mycket medvetet beslut att gå den vägen och inte följa 7:an, säger han.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_22-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_21-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_20-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2023/05/BMW_5_Serie_23-jpeg.webp)
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2022/02/Maths-Nilsson-author.jpeg)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter