Nu är Ferrari Testarossan med Tesla-motorer nästan helt färdigbyggd. Och den elektriska Teslarossan kör ifrån originalet med V12-motor på 390 hästkrafter rejält.
Nu har den elektriska Ferrari Testarossan för första gången tagits ut på allmänna vägar för att testa köregenskaper, acceleration och viktfördelning efter att V12-motorn ersattes med elmotor och batteri.
Det visar sig att bilen är betydligt mer kraftfull och snabbare än originalet. 0-96 sekunder går på endast 3,99 sekunder, och det utan att antispinnsystemet är inkopplat. Originalbilen behövde 5,2 sekunder.
På serpentinvägar är köregenskaperna och reaktionerna snabbare än vad originalbilen erbjuder. Tyngdpunkten på bilen har blivit lägre utan att vikten har ökat, så den klassiska Ferrarin har vunnit mycket på drivlinan från Tesla som är placerad framför bakaxeln för viktfördelningen skull.
Nu väger bilen 1712 kg, vilket bara är 42 kg mer än en original Testarossa. Bilen har dock blivit mer framtung än tidigare. Det verkar som om den elektriska Teslarossan slår originalet på alla punkter om två: Toppfart och räckvidd. Den gamla bilen toppade 290 km/h och hade en tankvolym på 115 liter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter