Nu har Volkswagen börjat sälja helt nya Passat i Sverige. Precis som tidigare blir kombin en bit dyrare än SUV:en Tiguan.
Tidigare var det en av Sveriges absolut mest sålda bilar, nu är den på plats 26. Men kanske kan nya Passat ta revansch på säljtoppen? Karossen på nya Passat har blivit betydligt mer modern, men också mer utslätad och lite könlös. Axelavståndet har vuxit med fem centimeter, Passat har länge varit känd för stort benutrymme i baksätet. Hos den nya modellen är det gigantiskt och även basketspelare har gott om plats. Förarmiljön har blivit toppmodern och de fadäserna från Golf och ID-bilarna med touchknappar i ratten och en obelyst touchlist har rättats till. Gränssnitten i skärmen har blivit bättre.
EBilen bygger på Volkswagens beprövade MQB-arkitektur, men i en ny och utvecklad form som heter MQB Evo. Enligt Volkswagen sparar det kostnader som kommer köparna till del. Bygglådan används till allt från Polo till den stora amerikanska SUV:en Atlas. Till skillnad från stora konkurrenter på den svenska bilmarknaden kommer Volkswagen i Sverige att fortsätta sälja Passat med renodlad bensin- och dieseldrift.
Laddhybriden är dessvärre inte fyrhjulsdriven i den nya generationen, och vissa kunder efterfrågar fortfarande fyrhjulsdrift som finns i de dyrare versionerna med enbart förbränningsmotor. Sedanen är däremot förpassad till de sälla jaktmarkerna, köparna kan välja mellan kombi – och kombi.
Nu har Volkswagen släppt de första priserna på nya Passat och först ut blir bensinaren 1,5 TSI med 150 hästkrafter och DSG-låda. Det svenska priset startar på 437 900 kronor och bilen får dra 1600 kg. Laddhybriden med 100 km räckvidd har ännu inte fått ett svenskt pris.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter