Nu är de svenska priserna på BMW:s elbil i4 klara.
Snabbaste versionen i4 M50 går loss på 725 000 kr och är nästan lika kvick som Tesla Model 3.
Nu öppnar BMW för beställning av sin Tesla Model 3-utmanare. BMW i4 kostar från 625 000 kronor i bakhjulsdriven version. Fyrhjulsdrift och högre effekt kostar ytterligare 100 000 kronor.
De två modellvarianterna köparna kan välja på är BMW i4 eDrive40 samt BMW i4 M50.
BMW i4M50 är utrustad med två elmotorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, med en kombinerad maximal effekt på 544 hk och M-specifik chassi-tekniko chh en räckvidd på 510 kilometer enligt WLTP-testcykeln. I BMW i4 eDrive40 är det bakhjulsdrift som gäller och en räckvidd på 590 km.
BMW i4 produceras på BMW Group Plant i München, där hundra procent grön el används för både fordonsproduktion och tillverkning av battericeller.
BMW i4 M50
Motor: Två elmotorer (vid fram- respektive bakaxel)
Maxeffekt: BMW i4 M50 drivs av en 258 hk elmotor på den främre axeln och 313 hk på den bakre, vilket ger en sammanlagd maximal effekt på 544 hk.
Max. vridmoment: 795 Nm
0-100 km/h: 3,9 sekunder
Elektrisk räckvidd: 510 km (enligt WLTP)
Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9 / 80,7 kW
Max laddeffekt AC/DC: 11kW AC, upp till 200kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 140 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.
Pris från: 725 000kr
BMW i4 eDrive40
Motor: Elektrisk motor med bakhjulsdrift.
Maxeffekt: 340 hk
Maximalt vridmoment: 430 Nm
0-100 km/h: 5,7 sekunder
Elektrisk räckvidd: 590 km (enligt WLTP)
Batterikapacitet (brutto/netto): 83,9 / 80,7 kW
Max laddeffekt AC/DC: 11kW AC, upp till 200kW DC. Bilens räckvidd kan utökas med 164 km på endast tio minuter, från ett utgångsläge med 10 procents laddningsnivå.
Pris från: 625 000kr
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter