Från 2035 kommer EU endast att tillåta att nya bilar med förbränningsmotorer körs på e-bränslen. Undantaget kom till efter mycket bråk med den tyska bilindustrin. Nu är priset på en liter e-bränsle känt – och det blir troligen inte billigt att köra förbränningsbil.
Från början var det tänkt att EU skulle förbjuda alla bilar med förbränningsmotorer från 2035. Men efter att den tyska bilindustrin och Tysklands regering ingripit blev det ett undantag för nya bilar som körs enbart på e-bränslen.
Planen är att bränslet ska tillverkas med grön energi och genom att fånga upp koldioxid från atmosfären. Bränslet framställs genom så kallad elektrolys där vatten och koldioxid från luften förenas genom att elektrisk energi tillförs. De flesta befintliga bilar kommer att kunna köras på e-bensin, det är heller ingen större skillnad i effektivitet jämfört med fossil bensin.
Redan nu är Porsche i gång med en pilotanläggning i Chile. Nu rapporterar tyska Autobild om att priset just nu ser ut att hamna omkring 4,50 euro per liter, motsvarande 50 kronor för en liter e-bensin. Att fylla tanken i en ny bil från 2035 kan därmed gå på över 3000 kronor.
Miljöorganisationen T&E spår att priset kan gå ner till 2,80 euro per liter, drygt 30 kronor, redan 2030. Men det låter relativt osannolikt med tanke på att ingen produktionskapacitet finns uppbyggd. Det är också en öppen fråga hur e-bränslet ska beskattas. Lobbyföreningen eFuel Alliance tror att ett literpris ner mot 1,45 till 2,24 euro skulle kunna bli möjligt – men först år 2050.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter