Kan du lita på vägmätaren i din bil? 27 nya elbilar testades för att se hur exakt mätaren är.
Tesla anklagades nyligen i en stämning för att manipulera vägmätare i bilar när garantin är på väg att ta slut. Går det att lite på bilarna tripp- och vägmätare? Norska NAF och Motor bestämde sig för att ta reda på det. När de gjorde världens största räckviddstest för elbilar kontrollmätte de även alla trippmätare och jämförde dem med ett professionellt GPS-system.
En liten avvikelse kan tyckas oviktig. Men om du leasar en bil riskerar du att få betala 1000-lappar för övermil om mätaren visar fel. Garantin kan också gå ut innan du i verkligheten kört den sträcka som garantin tillåter. Testet visade dock att det finns avvikelser åt både hållen.



Till att börja med visade sig en av Teslas modeller höra till testets mest exakta. Tesla Model Y hade en avvikelse på endast 0,15%. Det innebär att den visade en km längre körd sträcka än den verkliga när norrmännen testade räckvidden som landade på 652 km. Tesla Model 3 hade däremot en större avvikelse. Där visade mätaren 1,1% procent fel. När mätaren angav att bilen körts 729 km var den verkliga körsträckan enligt GPS 721 km.
Störst felvisning hade elbilen Polestar 3. Bilen visade två procent färre körda km än den mer sannolika sträckan som visades av GPS:en. När Polestar 3 angav att bilen rullat 667 km var den verkliga körsträckan 681 km. Kör du 10 000 mil blir felvisningen cirka 210 mil.
Volvo EX90 tillverkas i samma fabrik som Polestar i USA. Men den hade märkligt nog störst felvisning åt andra hållet. När Volvon angav att bilen rullat 581 km var den verkliga körsträckan 577 km. Det är en avvikelse på 0,7 procent. Den bil som hade lägst avvikelse var Volkswagen ID.7, där visade trippmätaren exakt rätt under testet.
Felvisningen på de flesta bilar är således tämligen marginell. Men om du leasar en bil kan det ändå få viss påverkan och göra så att du får betala övermil fast du inte kört längre. Du kan också få gratismil hos vissa bilar. Avvikelserna kan också få påverkan på vilken räckvidd bilen uppger finns tillgänglig. Men skillnaden är tämligen marginell. Det norska testet avslöjar inte om felvisningen är konstant eller har med körstil och vägtyp att göra.
Så stor är avvikelsen mellan bilens trippmätare och GPS
Bilmodell | WLTP-räckvidd | Uppnådd räckvidd enligt trippmätare | Uppnådd räckvidd enligt GPS | Avvikelse |
Lucid Air | 960 | 832 | 829 | 0,36% |
Tesla Model 3 | 702 | 729 | 721 | 1,11% |
Polestar 3 | 695 | 667 | 681 | −2,06% |
BMW iX xDrive 60 | 668 | 695 | 691 | 0,58% |
Audi A6 | 663 | 655 | 656 | −0,15% |
Ford Capri | 627 | 615 | 616 | −0,16% |
Volvo EX90 | 609 | 581 | 577 | 0,69% |
Polestar 4 | 600 | 624 | 627 | −0,48% |
Kia EV3 | 590 | 566 | 574 | −1,39% |
Tesla Model Y | 586 | 653 | 652 | 0,15% |
Audi Q6 | 582 | 558 | 563 | −0,89% |
Opel Grandland | 569 | 578 | 583 | −0,86% |
Volkswagen ID.7 Tourer | 568 | 595 | 595 | 0,00% |
Ford Explorer | 566 | 533 | 537 | −0,74% |
Porsche Macan | 543 | 544 | 548 | −0,73% |
Zeekr 7X | 541 | 585 | 593 | −1,35% |
Hongqi EHS7 | 540 | 514 | 524 | −1,91% |
BYD Tang | 530 | 562 | 572 | −1,75% |
BYD Sealion 7 | 502 | 517 | 523 | −1,15% |
Peugeot E-5008 | 488 | 512 | 516 | −0,78% |
MGS5 | 465 | 489 | 492 | −0,61% |
Volkswagen ID.Buzz | 456 | 450 | 454 | −0,88% |
MB G-klasse | 455 | 462 | 467 | −1,07% |
MG Cyberster | 443 | 422 | 429 | −1,63% |
Voyah Courage | 440 | 452 | 452 | 0,00% |
Lotus Emeya R | 435 | 447 | 450 | −0,67% |
Skoda Elroq | 424 | 420 | 422 | −0,47% |

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter