Så mycket dyrare är elbilar att försäkra i Sverige

Elbilar har blivit betydligt dyrare att försäkra än traditionella bilar. Det visar en granskning som tidningen Vi Bilägare har gjort. 
– Att försäkra en genomsnittlig elbil kan kosta över 50 procent mer än att försäkra en vanlig bil utan laddkontakt, uppger tidningen.

En genomgång av 319 nya bilar som Vi Bilägare gjort visar att elbilar har betydligt dyrare försäkringspremiär än bilar utan sladd. Snittpremien för en halvförsäkring av en elbil ligger på på 6 115 kronor per år för en halvförsäkring. Den kan jämföras med 5 289 kronor för dieselbilar och 4 575 kronor för bensinbilar.

Det är flera faktorer som gör att elbilarna får dyrare försäkringskostnader. Dels är många elbilar större SUV:ar, dels har de nästan alltid högre motoreffekter vilket i regel ger högre riskklassning. En jämförelse av Kia Niro som finns både som elbil, laddhybrid och hybrid visade att elbilen var omkring 5000 kronor dyrare att försäkra under tre år jämfört med de andra varianterna. Men i vissa fall kan en elbil vara billigare, Volkswagen ID.3 har något lägre försäkringskostnader än Volkswagen Golf. 

–  Med tekniktunga bilar och elbilens snabba acceleration råkar våra kunder ut för andra typer av skador vilket i vissa fall leder till högre reparationskostnader. Det måste vi som försäkringsbolag ta hänsyn till i vår premiesättning, säger Trygg-Hansas motorexpert Stefan Brala till Vi Bilägare. 

Andra faktorer som påverkar försäkringspremierna är elbilarnas batterier som kan vara dyra att reparera, även om det är ovanligt med skador. Att elbilen har såpass mycket högre inköpspris än en bil med förbränningsmotor spelar naturligtvis också in. Men det stämmer inte alltid och dina personliga förutsättningar kan spela stor roll. En jämförelse Carup gjorde av en Volvo XC40 visar att elbilen Recharge i kontrast med ViBilägares jämförelse endast är 20 kronor dyrare per månad jämfört med en bensindriven XC40, trots nästan 200 000 kronor högre inköpspris. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester