Så många svenskar vill förbjuda bensin- och dieselbilar

Polestar kräver nu ett tidigare förbud mot försäljning av bilar med bensin- och dieselmotorer. En ny opinionsundersökning visar att var tredje svensk vill ha ett förbud från 2030 eller tidigare. 
– Eftersom bara 1,5 procent av fordonen på vägarna idag är elektriska, lever vi alldeles uppenbart i en elbilsbubbla, inte en elbilsboom, säger Polestars vd Thomas Ingenlath. 

Eftersom Polestar tillverkar enbart elektriska bilar är det kanske inte så förvånande att det börsnoterade bilmärket vill se ett snabbt förbud mot bensin- och dieselbilar. 

En ny opinionsundersökning från Polestar visar att befolkningen i många länder är för ett förbud från 2030 eller tidigare. Allra mest positiva är Sydkorea, där 48 procent vill förbjuda bilar med förbränningsmotorer redan om sju år. Var tredje svensk vill se ett förbud från 2030 eller tidigare. Globalt sett är 34 procent för ett förbud. Svenskar är därmed aningen mer skeptiska till ett förbud än genomsnittet i världen.

– När klimatledare träffas denna vecka i New York och med COP27 runt hörnet märks en tydlig klimatmöteströtthet. Men företag och konsumenter kan bli ett motgift till detta. Även om vi inte formar politisk policy, har vi kraften att agera nu och driva verklig förändring. Vi har ett ansvar och det är upp till oss att skicka en signal och visa att vi är redo, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

I juni 2022 kom EU-ländernas miljöministrar överens om att nya bilar på EU:s marknad måste vara utsläppsfria från år 2035. Thomas Ingenlath menar att ett globalt förbud mot förbränningsmotorfordon måste komma till stånd tidigare 

– Eftersom bara 1,5 procent av fordonen på vägarna idag är elektriska, lever vi alldeles uppenbart i en elbilsbubbla, inte en elbilsboom. Det här årtiondet är det mest kritiska någonsin när det gäller att inte överskrida Parisavtalet. Regeringar runtom i världen behöver visa vägen med robust politik, både vad gäller infrastruktur och åtgärder kring elpriser så att bilförare med tillförsikt kan skifta över till el. Men ännu viktigare är att biltillverkare måste agera nu och inte vänta på förändringar från politiken, säger han.

Rangordning av länder efter stöd för förbud mot nya förbränningsmotorbilar 2030 eller tidigare (procent av tillfrågade i respektive land som stöttar ett förbud):

1.
Sydkorea (48)
2.
Storbritannien (44)
3.
Singapore (42)
4.
Tyskland (37)
5.
Nederländerna (36)
6.
Danmark (36)
7.
Luxemburg (35)
8.
Kina (35)
9.
Australien (34)
10.
USA (33)
11.
Sverige (32)
12.
Schweiz (32)
13.
Kanada (32)
14.
Österrike (31)
15.
Island (29)
16.
Belgien (29)
17.
Nya Zeeland (28)
18.
Norge (27)
19.
Finland (20)

Om undersökningen

GlobeScan Incorporated arbetar enligt standarder från World Association of Opinion and Marketing Research Professionals (ESOMAR). ESOMAR fastställer minimistandarder för offentliggörande av undersökningar som släpps till allmänheten eller media. Syftet är att upprätthålla integriteten i marknadsundersökningar genom att undvika vilseledande tolkningar. Om ni funderar på att sprida resultaten, vänligen rådfråga oss angående formen och innehållet för publiceringen. ESOMAR-standarder kräver att vi korrigerar eventuella feltolkningar.

Undersökningen genomfördes online på de viktigaste lokala språken med hjälp av välrenommerade nationella konsumentundersökningspaneler för att rekrytera respondenter på 19 Polestar-marknader. Marknader som ingår i undersökningen är: Australien, Österrike, Belgien, Kanada, Kina, Danmark, Finland, Tyskland, Island, Luxemburg, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Singapore, Sydkorea, Sverige, Schweiz, Storbritannien och USA.

Den totala urvalsstorleken för undersökningen är n=18 000 respondenter som innehar körkort eller planerar att skaffa körkort under de kommande två åren (ungefär n=1 000 på varje marknad utom Luxemburg och Island, där urvalsstorleken på grund av mindre populationer är n=500).

Urvalen utformades för att vara nationellt representativa över alla demografier, så långt det är realistiskt möjligt med hjälp av onlinepaneler och med tanke på att urvalet endast representerar bilförare och framtida bilförare. På grund av tillgången på olika grupper online har Kina ett oproportionerligt antal deltagare som är högutbildade.