Så många norrmän vill inte ha elbil: “Elbilsmålet utopi”

Norge nådde inte sitt mål på 100 procent elbilsförsäljning 2025. Nu visar en ny undersökning att fyra av tio norrmän inte vill ha en elbil.
– Elbilsmålet är en utopi. Stora delar av befolkningen föredrar helt enkelt bensin- och dieselbilar, säger analyschef Jonathan Parr på bilhandlaren Rebil.

Norge ligger långt ifrån målet att endast sälja elbilar, både för personbilar och skåpbilar. En ny undersökning visar att fyra av tio norrmän inte vill ha en elbil. Experter menar bland annat att de fortfarande har svårt att täcka alla behov som en bil eller skåpbil kräver, skriver norska Nettavisen.

Planen var att det i år enbart skulle säljas personbilar och skåpbilar som gick på el men man är mil ifrån målet. Många förväntade sig att skatten på bensin- och dieselbilar skulle skjuta i höjden i år för att nå målet men den norska regeringen valde aldrig att göra detta.

Jag föredrar bensin- och dieselbilar framför elbilar:

Diagrammet ovan visar svaren på frågan: Jag föredrar bensin- och dieselbilar framför elbilar. 42% har svarat nej, 39% svarat ja och 18% vet inte. InFact genomförde en befolkningsundersökning på uppdrag av Rebil onsdagen den 8 januari 2025. Urvalet bestod av 1016 personer över 18 år, av båda könen och från olika geografiska områden. Felmarginalen var +/- 2,4–3,0 procent.

Det ser också ut som att det kommer att vara svårt att nå målet inom en snar framtid då hela fyra av tio norrmän säger att föredrar bensin- och dieselbilar framför elbilar. Det är norska statistikföretaget InFact som tagit fram siffrorna, där fyra av tio säger att de föredrar en bil med bensin- eller dieselmotor.

Analyschefen Jonathan Parr på Rebil menar att det finns vissa behov som elbilar inte täcker. Bland annat säger han exempel som att vissa behöver kunna dra tunga släp och gods utan att räckvidden minskar kraftigt. Han lyfter också att vissa områden i Norge har begränsad tillgång till snabbladdare.
– Elbilsmålet är en utopi. Stora delar av befolkningen föredrar helt enkelt bensin- och dieselbilar, säger Parr till Nettavisen.

Men det finns ändå fortfarande en klar majoritet för att behålla de nuvarande elbilsstöden som den norska staten ger. Ett sånt stöd är att du slipper betala moms i Norge omdu köper en ny bil. Stödet för att behålla dessa fördelar när man köper elbil är större bland de med bättre ekonomi och lägst bland dem med dålig ekonomi. 1016 personer över 18 år fick frågan om hur de har det ställt ekonomiskt och fick svara på frågan om de anser att subventioner och förmåner för elbilar bör avskaffas.

Jag anser att alla förmåner och subventioner för elbilar bör avskaffas:

De tre översta diagrammen, det nedre till vänster visar hur folk utifrån deras ekonomiska situation (normalt bra, rimlig, ansträngd, vet inte) svarat ja/nej/vet inte på frågan om förmånen för elbilar och subventioner bör avskaffas. Diagrammet med underrubriken “Total” visar det sammanställda svaret från de fyra diagrammen första diagrammen. Totalt har 51% svarat nej till att förmånerna och subventionerna för elbilar bör avskaffas, 30% svarat ja och 20% har svarat att de inte vet. lnFact genomförde en befolkningsundersökning på uppdrag av Rebil onsdagen den 8 januari 2025. Urvalet bestod av 1016 personer över 18 år, av båda könen och från olika geografiska områden. Felmarginalen var +/- 2,4–3,0 procent.

Hela 89 procent av nybilsförsäljningen i Norge förra året var elbilar, men på begagnatmarknaden är det fortfarande en stor dominans för bensin- och dieselbilar. Även om 89 procent av nnybilsförsäljningen förra året var elbilar, så tror inte experten Jonathan Parr att hela Norge kommer ställa om frivilligt, utan det kommer ske av andra anledningar.

– Än så länge är norrmännen världsmästare och vi har kommit långt för att nå målet på 100 procent elbilar i nybilsförsäljningen. Men den dagen det inte längre säljs bensin- eller dieselbilar i landet så beror det nog på att myndigheterna har förbjudit det. 

LÄS MER: