Supertunga, superlyxiga och superdyra. Nu visar Mercedes upp sina omgjorda SUV:ar GLS och Maybach GLS 600 4 Matic med extra allt.
Mercedes satsar hårt på elbilar, men fortfarande är det bilarna med förbränningsmotorer som står för mer än 90 procent av försäljningen. Och allra populärast är SUV:ar. Efter att ha gjort om GLA, GLB och GLE visar nu Mercedes upp en omgjord version av lyx-SUV:en GLS.
Bilen har fått en ny front med en ny grill och ny luftiga. Bakljusen är också nya. Inredningen har fått en uppdatering, och nu kan infotainmentsystemet ställas in i tre olika stilar. När terrängläget används kan föraren se lutning, sidolutning, kompass och styrvinkeldetaljer. Det kan behövas eftersom offroad-paketet fått ytterligare 30 mm marfrigång. GLS-modellen kommer precis som tidigare med sju sittplatser som standard.
Bilen kommer med en mängd bensin- och dieselmotorer som standard. På toppen finns GLS 580 4Matic med 517 hk. Det finns även en AMG GLS 63 4Matic+ för den som vill ha mer extrema prestanda, bilen har en V8 med dubbelturbo på 612 hästkrafter.
För den som vill ha verklig lyx kommer även en uppdaterad Mercedes-Mayback GLS600 4Matic. Exteriört sett har modellen fått subtila förändringar. De viktigaste må vara nya 23-tums smidda fälgar och att en Maybach-logga projiceras på gatan när dörrarna öppnas.
Inredningen är precis som tidigare en orgie i lyx. De quiltade diamantmönstrena i läderklädseln är helt nya. Chauffören kan glädja sig åt att ratten är ny. Maybach är till skillnad från vanliga GLS inte sjusitsig, utan de två åkande bak kan glädja sig åt ett enormt benutrymme och fällbara stolar med benstöd. Maybach-modellen kommer endast med en V8 med dubbelturbo på 557 hästkrafter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter