Så lurade han alla med sitt Tesla-Max-skämt

Han lurade hela Sverige att Tesla hade köpt den svenska hamburgarkedjan Max. Nu avslöjar Youtubern om hur allt gick till – och vad kostnaden för spektaklet landade på.
– Jag är tyvärr Sveriges mest konflikträdda människa, säger Fabian som låg bakom allt
.

Det började som en vanlig morgon vid Medborgarplatsen i Stockholm – men det dröjde inte länge förrän förbipasserande började lyfta på ögonbrynen. En Maxrestaurang, två Teslor med rosetter, röda mattan utrullad och skyltar som utropade: “Max är nu en del av Teslafamiljen”. Det var 1 april – och ett av årets mest omskrivna aprilskämt var i full gång.

– Max och Tesla är två varumärken som på sistone inte haft det helt enkelt. Att dessa två skulle börja samarbeta hade inte bara varit ett fruktansvärt dåligt beslut. Utan också ett varumärkessjälvmord av guds nåde. Men om jag går all in för att genomföra ett aprilskämt som ser ut som The Real Deal kan jag lura Sverige att det helt otänkbara har skett, säger Youtubern bakom skämtet som nu avslöjar hur allt gick till.

Planen var minutiöst genomförd: två hyrda Teslor, specialdesignade skyltar, affischer om ett nytt “Model S-mål”, kaffe till förbipasserande och en kaffevagn redo att servera 20 liter nyinköpt brygg. Totalt hade han lagt runt 15 000 kronor på pranket vid detta laget men han var orolig över att bli bortkörd av ordningsvakter innan det ens satt igång. Och det dröjde inte länge förrän MAX-personalen kom ut för att fråga vad som pågick.

Även om Fabian hade tillstånd från Polisen verkade det ändå oklart vad som var okej. Men efter att ha förklarat att det hela var ett aprilskämt, lättade stämningen och restaurangchefen verkade ta det med ro.
– Jag är tyvärr Sveriges mest konflikträdda människa. Om restaurangchefen hade bett oss att dra åt helskotta, hade jag inte haft något annat val än att packa ihop och gå. Oavsett om jag hade tillstånd.

Men så blev det inte. Kuppen fortsatte tills de sista kopparna kaffe var utdelade trots besök av ordningsvakter och polisen. Skämtet blev viralt och uppmärksammat i medier över hela Sverige.
– Max hjärta Tesla blev helt klart det mest omskrivna aprilskämtet i år, avslutar Fabian.
LÄS MER: