Här är Teslan som slår hål på batterimyten. Den här Model 3 har passerat 32000 mil och bara en förvånansvärt liten del av batteriets kapacitet. Däremot är ägaren kritisk mot garantin.
Den här Teslan Model 3 från 2018 är gratisreklam för Elon Musks livsverk. Den har passerat 32000 mil med samma batteri som vid köpet. Dessutom har batteriet bara tappat 9-10 procent i prestanda. Det har talats mycket om att elbilsbatterierna snabbt förlorar kapacitet. Ett argument som skrämt många presumtiva köpare, vilka istället vänt blickarna till de traditionella förbränningsmotorerna.
Men nu har en amerikan som köpte sin Tesla Model 3 2018 slagit hål på alla dessa argument. Han har gått ut med siffror om sin egen Tesla som trots flitigt användande fortfarande fungerar väldigt bra. Den har dessutom varit mycket billig i underhåll.
Ägaren märkte vid omkring 10 000 mil en förändring av kapacitet i batteriet. Då trodde han att det skulle gå snabbt utför. Men försämringen planade ut och de senaste 22000 milen har förändringen varit mycket liten. Han påstår också att bilen ofta överladdas och att batteriet ändå har klarat sig ganska bra. Visserligen erkänner ägaren att han fått utföra en reparation till följd av överladdning.
Men allt har inte varit guld och gröna skogar med hans Tesla. När det kommer till garantin och relationen med Tesla efter köpet är han inte lika nöjd. Bilägaren var tvungen att byta en sätessensor som gick utanför garantin och höjde ett litet varningens finger.
Men i det stora hela är han nöjd och vill slå ett slag för elbilarna, inte mins Tesla. Det ska också nämnas att man har noterat Teslor Model S som börjat närma sig 70 000 mil och ändå bara har en batteriförsämring på ungefär 25 procent.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.