En Koenigsegg Regera från 2021 utlöste hysteri på auktionssajten Bring a Trailer och drog över 100 000 besökare. Men auktionen slutade med att säljaren nobbade budet på 28,3 miljoner för hyperbilen som bara gått 99 mil och har fälgar med äkta guld.
Säljaren ”Apappas1988” orsakade enorm uppmärksamhet på den amerikanska auktionssajten Bring a Trailer. Sällan har en bilannons besökts fler gånger eller fått fler kommentarer. Men så var det också en väldigt speciell bil.
Koenigsegg Regeran från 2021 var lackerad i den otroligt läckra färgen Candy Liquid Blue och hade fälgar i äkta guld. Mätarställningen var endast 99 mil. Bilen var extrautrustad för häpnadsväckande 11 miljoner kronor.
Dyraste tillvalet var Ghost Package med andra spoilers och sidokjolar i kolfiber som går loss på tre miljoner kronor. Tresex Aircore kolfiberhjul med äkta bladguld kostade 600 000 kronor. En mängd karossdetaljer med guld gick på närmare två miljoner ytterligare.
Den läckra lackeringen Candy Liquid Blue var ett tillval för knappt en miljon. Extra kolfiber var heller inte helt gratis. Att ägaren folierade bilen med skyddsfilm förvånar inte. Totalpriset landade på 34,5 miljoner kronor.
Kanske har marknaden för Regera-modellen svalnat något nu när Jesko är i antågande. Trots det enorma pådraget runt bilen stannade budgivningen på 2 740 000 dollar, motsvarande 28,3 miljoner kronor. Kanske tyckte säljaren att värdeminskningen på 6,2 miljoner på två år var i saftigaste laget, för han nobbade budet och bilen är fortfarande osåld så vitt vi vet.
Koenigsegg Regera debuterade på Genèvesalongen 2015 och var märkets första modell med hybriddrivlina. Koenigsegg Direct Drive (KDD) växellådan är ett tekniskt mästerverk och bidrog till att bilen slog världsrekord på 0-400-0 km/h med 31,49 sekunder på Råda militärflygfält.
Regera har en V8-motor på fem liter med dubbla turboaggregat i kombination med två elmotorer. Den totala effekten på E85 är 1800 hästkrafter, men är elektroniskt begränsad till 1500.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter