Så lång verklig räckvidd har elbilar i motorvägsfart – lista

Hur långt kommer egentligen en elbil i motorvägsfart? Betydligt kortare än den angivna räckvidden, visar ett nytt test som gjorts på Autobahn. 

Många hoppas kunna dra iväg på långkörning och komma hela vägen till släkten i Norrland eller till fjällstugan på en laddning. Men riktigt så fungerar det inte med en elbil. Den angivna räckvidden förslår sällan särskilt långt vid motorvägskörning. Den så kallade WLTP-siffran tas fram i en körcykel med blandad körning.

Tyska tidningen Autobild har autobahntestat 42 elbilar för att se hur långt de egentligen kommer vid långkörning i 130 km/h på autobahn. Den bästa bilen Mercedes EQS 450+ har en angiven räckvidd på 743 km, men på motorvägen kom bilen inte längre än 482 km.

Den som väljer den tvåhjulsdrivna Audi Q4 e-tron får räkna med att ladda lite oftare, bilen har en uppgiven räckvidd på 528 km, men kom bara 326 km i testet.  Farten som testet gjordes i, 130 km/h, är visserligen över högsta tillåtna hastighet i Sverige, men samtidigt är tysk asfalt något mer lättrullat än grov svenska asfalt.

Sedan är det inte säkert att några mils räckvidd gör så stor skillnad i praktiken, du kan ändå behöva stanna och ladda på samma ställe som någon som köpt en dyrare bil med längre räckvidd…

Så långt kommer elbilarna i 130 km/h på motorväg


Modell och räckvidd

Mercedes EQS 450+ 482 km

BMW iX xDrive 50 434 km

BMW iX M60 xDrive 430 km

Genesis Electrified G80 427 km

Mercedes EQE 350+ 423 km

Skoda Enyaq iV RS 380 km

Nissan Ariya 2WD 178 kW 378 km

Polestar 2 SM LR 374 km

Audi RS e-tron GT 367 km

Tesla Model 3 363 km

Hyundai Kona Electric 363 km

VW ID.5 Pro Performance 340 km

Ford Mustang Mach-E GT 337 km

Porsche Taycan Turbo S 336 km

VW ID.4 GTX 332 km

Genesis GV60 330 km

VW ID.4 Pro 328 km

Mercedes-AMG EQE 53 4Matic 328 km

Kia Niro EV 326 km

Audi Q4 e-tron 40 326 km
Källa: Autobild