Väldigt få elbilsägare kör sina batterier helt tomma. Den mest intressanta räckvidden är egentligen den när batteriet visar 10 procent kvar. Här är testet visar vilka bilar som kommit längst och kortast när 10 procent återstår.
Norska NAF och Motor.no vintertestar varje år ett stort antal elbilar till batteriet är helt tömt och bilarna stannar. Den siffran ger en bra indikation på hur räckvidden på vintern står sig jämfört med den officiella WLTP-siffran som tas fram i 23 plusgrader. Men för den vanliga elbilisten är den siffran ganska ointressant. Betydligt mer intressant är det att veta hur långt bilen har kunnat köras när 10 procent batteri återstår.
Även det har norrmännen tagit reda på. Det visar sig att den bilen som kom längst med tomt batteri, HiPhi Z, även var vinnare när 10 procent återstår. Den kinesiska bilen kom 439 km på 90 procent av batteriet. Men nu har tillverkningen av HiPhi stoppats på grund av akut kris.
Även den strömlinjeformade Hyundai Ioniq 6 klarade sig bra och hade kommit 409 km när mätaren visade 10 procent kvar och det hade varit hög tid att ladda för en vanlig elbilist. Stor-SUV:en Kia EV9 kom nästan lika långt, 401,9 km.
Mindre bra gick det för Toyota bZ4X och Jeep Avenger. De kom inte längre än 263 respektive 260 km på 90 procent av batteriet. Det innebär att den som köper de bilarna får räkna med relativt frekventa laddstopp. Testet gjordes i temperaturer som varierade mellan –1°C och –10°C.
Så långt hade elbilarna kört när 10 procent fanns kvar i batteriet
Bilmodell | Km körda vid 10% | Km körda vid 0% |
HiPhi Z | 439 | 520 |
Hyundai Ioniq 6 | 409 | 450,5 |
KIA EV9 | 401,6 | 438,9 |
Lotus Eletre | 398,5 | 442,7 |
NIO ET5 Touring | 398 | 449,4 |
NIO EL6 | 373 | 425 |
BMW i5 eDrive40 | 362,1 | 428,4 |
Tesla 3 Long range | 352 | 421 |
Volkswagen ID.7 | 348 | 405 |
MG4 Trophy | 343,4 | 392,2 |
Audi Q8 e-tron | 343 | 388,7 |
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4matic | 322 | 350 |
Nissan Ariya 4×4 | 319 | 345 |
Ford Lightning | 318 | 335 |
Hyundai Kona | 314,2 | 339,5 |
Volvo c40 | 313 | 341 |
BYD Dolphin | 301 | 330 |
Peugeot e – 308 | 264 | 295 |
Opel Astra Sport Tourer | 264 | 295 |
Toyota BZ4x | 263 | 281 |
Jeep Avenger | 260 | 286 |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter