Peter Gilbert körde 161 000 mil med sin Saab 900 Aero. Bedriften klarades med en och samma turbomotor. Som tack fick han en splitterny 9-5 innan tillverkaren gick i graven. Ändå saknar han sin älskade gamla 900.
Det händer ibland att Peter Gilbert tar sin 9-5 Aero den knappa timmen till bilmuseet i Hartford för att hälsa på sin kära gamla vän. Den här Saab 900 Aero Turbo köpte han ny 1989. Peter hade då lämnat uppväxtens Storbritannien bakom sig och flyttat över Atlanten till Wisconsin.
Mellanvästern lockade med äventyr och ett nytt liv som försäljare. Till det arbetet hade han tänkt använda sin nya Saab, som verkligen fick rulla. Det blev långt nästan 10 000 mil om året. Samtidigt var Peter mycket noggrann med hur han skötte om sin bil.
Saaben fick alltid den service den behövde. Av en auktoriserad verkstad med en vacker och prydlig stämpel i boken som han stolt kunde lägga tillbaka i handskfacket. Det är också Peter Gilbert hemliga knep med evig ungdom för gamla bilar, mycket omtanke, regelbunden service och så ska man se till att vätskorna är i balans.
Man skulle kunna tro att han körde försiktigt med sin bil. Men tvärtom, för att hinna med alla kunder var han tvungen att gasa på ganska bra. Ibland blev det kanske lite väl häftigt och han räknade in åtta kollisioner med hjortar längs Wisconsins mörka skogsvägar.
– När jag kört 100 000 mil och den inte ens drog någon olja förstod jag att vi skulle kunna nå 160 000 mil (en miljon miles), säger Peter.
The 1,000,000 mile Saab 900 SPG!
byu/XLVI_X insaab
Dessutom testade han Turbomotorn riktigt ordentligt en gång. Det var på en racerbana som Peter Gilbert lyckades få upp sin pigga svenska i 217 knyck. Men efter 17 år hade han kört 161 000 mil, det är väldigt långt för en bil. Peter berättade om nyheten, som snappades upp av Saabs pr-folk. De blev givetvis eld och lågor, den kepsprydda britten i Mellanvästern hade åstadkommit något med makalöst reklamvärde över hela världen. Bedriften klarades dessutom med samma motor – något som bevisar vilken kvalitet Saabs motorer hade. Växellådan fick dock bytas en gång.
Därför fick han en helt ny Saab som tack, en Saab 9-5 Aero, Den var välkommen, men Peter hade svårt att skiljas från sin gamla Saab. Märket som han kört sedan sena tonåren.
– Jag är i sjunde himlen just nu. Det här är precis den bil jag ville ha, sa Gilbert.
Men den gamla bilen fick ett nytt hem på det populära bilmuseet i Hartford. Och dit kan han resa ibland och växla några ord om nostalgi och kanske klappa om sin gamla vän.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.