Här är bilen som är oberoende av höga el- och bränslepriser. Dessutom släpper den inte ut några fossila utsläpp. Gunnar Persson har byggt om sin Mercedes till gengasbil.
– Bilen är från 1975 och har Volvos Turbokolvar, berättar han för Youtubekanalen Omställningsresan.
Många svenskar brottas med de höga drivmedelspriserna i år. Skenande bensin- och dieselpriser har gjort bilägandet 1000-tals kronor dyrare för de flesta. Även elbilsägare är drabbade när elpriserna slår rekord.
En som inte behöver bekymra sig lika mycket är Gunnar Persson från Kilafors. Han har byggt om sin Mercedes Diesel till en gengasbil. Nu kan han köra bilen på sin egen ved och behöver varken bensin, diesel eller el. Nu visar han upp bilen i Youtubekanalen Omställningsresan.
– Bilen är från 1975. Cylinderfordret är utplockade och motorn är uppborrad. Nu är det inga foder i motorn och det sitter Volvokolvar i den. Det är B21-turbokolvar med överdimension. Kompressionen är sänkt, berättar han om den fina vita Mercedesen som han haft i 25 år.
I bakluckan sitter ett gengasaggregat med en stor vedtank. Där tanklocket satt tidigare sitter ett luftintag och bränsletanken är ersatt av en uraskningslucka. Motorn är i grunden en Mercedes diesel, men glödstiften är ersatta av tändstift och det sitter en gaskylare som kyler ner gengasen från veden.
Bilen går till synes perfekt och bilen tycks gå lika tyst och bekvämt som en modern bil när den provas på landsvägen. Och bara förnybara drivmedel används.
– Den går väldigt bra när den går bra. Men ibland tycker jag inte att den går bra, men den kommer i alla fall framåt. Med gengas så får man räkna med att den kan vara olika dagar, beroende på hur härden är eller vad man har för ved.
Fakta gengas
Gengas är en gas som tas fram vid pyrolys, ofullständig förbränning. Gengasen består bland annat av kolmonoxid, vätgas, metan och koldioxid. Under andra världskriget var den vanlig som fordonsbränsle i Sverige. Vanligen körs bilarna på ved, men även torv fungerar. Gengas ger hög verkningsgrad, men lägre effekt. 1000 kg ved har motsvarat 385 liter bensin vid olika försök. Avgasutsläppen när gasen förbränts uppges vara minimala.
Källa: Wikipedia
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter