Hur står sig en Koenigsegg mot Tesla Model S Plaid i ett dragrace? Mat Watson ställde en Koenigsegg Agera RST mot elbilen och Suzuki Hayabusa med kompressor.
I fredags kom nyheten att Koenigsegg tagit tillbaka världsrekordet på 0-400 km/h-0 från elbilen Rimac. Koenigsegg Regera putsade rekordet med över en sekund, ner till 28,81.
När det gäller de riktigt höga hastigheterna är elbilar chanslösa mot superbilar med förbränningsmotor. Men frågan är hur en Koenigsegg klarar en match på kvartsmilen mot Tesla Model S Plaid som är den snabbaste elbilen som säljs i Sverige?
Mat Watson och Carwow ställde en Koenigsegg Agera RST mot en Tesla Model S Plaid och en Suzuki Hayabusa i ett dragrace över 402 meter på ett flygfält. Koenigseggen kördes på bensin och har då 1250 hästkrafter och väger knappt 1400 kg. Teslan har 1020 hästkrafter och väger 2162 kg. Motorcykeln är trimmad till 380 hästkrafter och väger 266 kg.
Trots att Koenigsegg på papperet borde vara den snabbaste bilen visar det sig att den är chanslös mot Teslan. Fyrhjulsdriften gör att Teslan får ner sin effekt i backen på ett effektivare sätt och den är betydligt snabbare i starten. Den bakhjulsdrivna Koenigseggen hinner aldrig i kapp. Men allra snabbast är till slut Suzuki Hayabusa.
Suzukis motorcykel vann och klarade kvartsmilen på 9,7 sekunder, Tesla var två på 9,8 sekunder och Koenigsegg sprängde mållinjen på 10,4 sekunder. Den körde dock inte på E85-bränsle, men enligt Mat Watson hade det inte spelat någon roll, då det som begränsade bilen var att få ner all effekt i backen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter