Så klarar F1-bilen dragracet mot snabbaste elbilarna

Hur står sig världens två snabbaste elbilar mot en Formel 1-bil? Vid körning rakt fram visar det sig att Red Bulls F1-bil är helt chanslös. 

Youtubekanalen Carwow har testat hur en Formel 1-bil står sig mot världens två snabbaste accelererande elbilar. Rimac Nevera har redan slagit flera hastighetsrekord med sina fyra som ger 1 914 hästar med 2 360 Nm vridmoment. Elbilen gör 0-100 km/h på bara 1,85 sekunder och har en en toppfart på 412 km/h. Bilen är dock en tung pjäs på 2 300 kg.

Fläktbilen McMurtry Spéirling har två elmotorer på bakhjulen som ger 1 000 hästar och gör 0-100 km/h på 1,5 sekunder, toppfarten är dock begränsad till 250 km/h. Spéirlingväger bara 1000 kg. De två elbilarna tar upp kampen med F1-bilen Red Bull RB8 från 2012 som har 800 hästkrafter och endast väger 700 kg. Den är förstås bakhjulsdriven. 

Utgången vid körning rakt fram kan tyckas ganska given, men att Formel 1-bilen blir så brutalt frånåkt vid ett dragrace på en kvarts engelsk mil är lite överraskande. Rimac Nevera vinner två gånger av tre och precis som McMurtry Spéirling klarar den de 402 meterna på 8,4 sekunder. Formel 1-bilen behöver hela 9,5 sekunder och handikappas av sin lätta vikt som ger sämre fäste. 

– Jag fick helt enorm hjulspinn i starten, jag kan inte fatta hur snabbt ni försvann iväg, säger Red Bulls reservförare Liam Lawson som satt bakom ratten. Hade vägen börjat svänga hade utgången av racet förstås blivit en helt anna.