En miss av EU gör att det just nu är helt lagligt att sälja bilar med 2G- och 3G-modem. När näten släcks om drygt två år kan Toyotas nya bilar tappa SOS-uppkopplingen och bli underkända i besiktningen.
– Jag kan tycka att det är ett exempel på en misslyckad EU-reglering då man inte tog höjd för den snabba teknikutvecklingen från början, säger Calle Beckvid på Mobility Sweden till Vi Bilägare.
Carup har tidigare avslöjat att Toyota fortfarande säljer sina helt nya bilar med gamla 2G- och 3G-modem för bilens lagstadgade SOS-tjänster. Näten har redan börjat släckas ner och om drygt två år tappar bilar som idag är fabriksnya kontakten med nätet.
Fotnot: I efterhand har det visat sig att alla nya bilar i Sverige har 2G-modem för eCall, något tillverkarna inte berättar, du kan läsa mer om det här.
Nu berättar Vi Bilägare att den över 20 år gamla tekniken är helt laglig att använda fortfarande. Bilarna är fortfarande typgodkända, beroende på att EU-regleringen inte ändrats.
– Det var ingen bra lösning vilket vi får erfara nu. Jag kan tycka att det är ett exempel på en misslyckad EU-reglering då man inte tog höjd för den snabba teknikutvecklingen från början, säger säger Calle Beckvid senior rådgivare inom regulatoriska frågor på Mobility Sweden till Vi Bilägare.
Först den 1 januari 2026 blir det lagkrav på att Toyotas bilar måste ha moderna 4G- eller 5G-modem för att fungera i de framtida näten. När de gamla näten släcks tappar bilarna sin SOS eCall-funktion och riskerar att bli underkänd i besiktningen när varningslamporna tänds.
– Toyota undersöker möjligheter till uppgradering av kommunikationsmodulens mjukvara så de uppkopplade tjänsterna ska fungera även efter nedsläckningen av 2G/3G-näten, säger informationschef Christian Hallin till Vi Bilägare.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter