Så kan Tesla och Polestar rädda bilmärken från böter

Teslas och Polestars nollutsläpp har blivit högvilt. Nu slåss flera biltillverkare om att köpa utsläppskrediter. För att följa EU:s regler för 2025 och för att spara miljarder i böter.

Biltillverkare står inför tuffare utsläppsregler från Europeiska unionen år 2025. Nu planerar flera tillverkare att köpa koldioxidkrediter från elbilstillverkare, som Tesla och Polestar, för att undvika stora böter, enligt EU-dokument som Reuters tagit del av. 

Koldioxidkrediter är bevis på att ett ton koldioxid eller motsvarande mängd växthusgas har tagits bort från luften eller undvikits genom särskilda klimatåtgärder. Till exempel genom förnybar energi, att plantera träd eller bättre energianvändning. 

Företag som har en lägre försäljning av elbilar kan “samla” sina utsläpp med branschledare genom att köpa koldioxidkrediter från andra tillverkare. Och på så sätt sänka sina egna genomsnittliga utsläpp. Det kan spara tillverkarna saftiga böter på hundratals miljoner euro.

Eftersom bilmärken som Tesla och Polestar endast säljer elbilar kan de sälja till koldioxidkrediter som de har i överskott till andra tillverkare. En talesperson för Polestar har sagt till Reuters att Polestar, Volvo och Smart kommer att sälja sina överskottskrediter för utsläpp till Mercedes. Stellantis, Toyota, Ford, Mazda och Subaru har planer på att samla sina utsläpp med Tesla. 

De nya reglerna för 2025 kan kosta europeiska biltillverkare omkring 15 miljarder euro, alltså runt 172 miljarder svenska kronor, enligt Renaults vd Luca De Meo. Han var tidigare vd för ACEA eller “European Automobile Manufacturers Association”, en europeisk branschorganisation för biltillverkare som representerar några av de största europeiska biltillverkarna.

ACEA kräver lättnader i EU:s regler för 2025. Det gör även vissa europeiska regeringar. Italien är en av de som kräver uppehåll för böterna 2025.  Fler biltillverkare kan gå med i grupperna som gått samman för att köpa koldioxidkrediter. Enligt dokumentet måste nykomlingar ansöka senast den 5 februari för Teslas grupp. För den Mercedes-ledda gruppen gäller den 7 februari. Det finns ingen detaljerad uppdelning av krediterna som köps av de inblandade företagen. 
LÄS MER: