Så kan strafftullar mot Kina slå mot Volvo och Tesla

Volvo, Polestar och Tesla kan drabbas av strafftullar efter EU:s utredning av elbilar tillverkade i Kina. Även utländska bilmärken granskas av EU i jakten på orättvisa subventioner. 

Även svenska, tyska och amerikanska bilmärken som tillverkar bilar i Kina för export till Europa kommer att undersökas av EU i jakten på orättvisa subventioner från staten, uppger Financial Times. EU har nu inlett en utredning för att se hur europeiska tillverkare kan skyddas mot billiga kinesiska elbilar som påstås får statssubventioner. 

Enligt EU:s vicepresident Valdis Dombrovskis är det inte bara kinesiska bilmärken som granskas. Tesla har till exempel en stor export från sin fabrik i Shanghai, och är Kinas största bilexportör till Europa. Volvo Cars tillverkare nya EX30-modellen i Kina som spås bli en storsäljare nästa år. BMW tillverkar bland annat iX3 och Renault tillverkar Europas billigaste elbil Dacia Spring i Kina. 

Tesla Model 3 för den europeiska marknaden tillverkas uteslutande i Kina.

Volvo tillverkar sin kommande elbil EX30 i det kinesiska koncernbolaget Geely Autos fabrik i kinesiska Zhangjiako. Modellen har sagts bli Volvo Cars lönsammaste, men riskerar nu att drabbas av strafftullar. Tesla har under de första sju månaderna i år exporterat nära 100 000 elbilar till Europa, och riskerar att få sänkt lönsamhet på grund av strafftullar. 

Många europeiska tillverkare har också Kina som sitt största exportland. Många av Audis, BMW:s och Mercedes dyraste modeller säljs i stor utsträckning till förmögna kunder i Kina. Ett handelskrig riskerar att slå mot de tillverkarnas export.