Så jobbar tillverkaren bakom elbilen Hongqi ihop med Ryssland

Företaget FAW som tillverkar elbilen Hongqi som säljs i Sverige har inlett ett nära samarbete med Vladimir Putins Ryssland. Tillsammans med statsägda AvtoVAZ ska FAW tillverka en ny SUV i Sankt Petersburg. Bilen har Lada-emblem men är helt identisk med FAW Bestune T77.

För bara några veckor sedan levererades den första Hongqi E-HS9 till den första svenska köparen. Bakom Hongqi finns den kinesiska fordonskoncernen UAW som ägs av kinesiska staten. På vissa marknader heter Hongqi E-HS9 istället FAW Hongqi E-HS9.

I förra veckan kom nyheten att Lada ska börja tillverka en ny modell i en fabrik i Sankt Petersburg, som ryska staten köpte för Nissan för 1 euro. Uppgifter har förekommit att statsägda AvtoVAZ förhandlat med flera bilmärken om att återstarta fabriken med ny tillverkning. 

Lada X-Cross 5 visades upp i förra veckan och ska tillverkas i Sankt Petersburg. Bara emblemen skiljer den från FAW:s modell.
FAW Bestune T77 ser exakt ut som Ladas nya modell, vilket beror på att FAW sålt teknologin till Lada.

Nu visar det sig att det är FAW som tillverkar elbilen Hongqi som även tillvekar Hongqi som nappade på betet från ryska staten. Tillsammans med AvtoVAZ ska Nissans fabrik i Sankt Petersburg återstartas. Tillverkningen blir möjlig tack vare att FAW tillhandahåller delar, verktyg och allt annat som behövs för att tillverka sin modell FAW Bestune T77. Den nya Lada X-Cross 5 är inget annat än en exakt på kopia på FAW:s modell. Endast emblemen är utbytta, i övrigt är bilen identisk med FAW:s SUV-modell. 

FAW är inte först med att inleda ett intimt samarbete med ett ryskt bilmärke. Sedan tidigare har Moskvich återuppstått med hjälp av det kinesiska bilmärket JAC. Samtliga europeiska biltillverkare har lämnat Ryssland. Volvo Cars huvudägare fortsätter satsa i landet via sitt märke Geely.