Om bilar kunde prata så skulle den här ha tillräckligt med historier att dra för att fylla en hel Hollywoodfilm. Under 30 år var den ikoniska Cobran gömd i en container – bilen hittades först när ägarinnan hällde bensin över sig och dog.
Shelby Cobra Daytona Coupé blev en legend genom att sätta Ferrari 250 GTO på plats i racing, överlevde en brand och slog hastighetsrekord i saltöknen med 301 km/h. Bilen köptes av skandalproducenten Phil Spector som gav bort den till sin livvakt – och utlöste en infekterad arvstvist.
Det byggdes endast sex exemplar av den eftertraktade Shelby Cobra Daytona Coupé, bilen spöade Ferrari på racerbanorna under sina glansdagar och räddades från att brinna upp på Daytona. Den slog hastighetsrekord i Bonnevilles saltöken innan den såldes för en spottstyver och sedan köptes av skandalproducenten Phil Spector innan den försvann efter 30 år i en container.
Men vi tar den otroliga storyn från början. Bakom Shelby Cobra Daytona Coupé ligger förstås bilkungen Carroll Shelby som närde en dröm om att få slå Enzo Ferrari som konstruktör. Han hade redan gjort det som förare när han vann FIA World Sportscar Championship 1959 före ett koppel med Ferrari-bilar.
När Carroll Shelby lagt racinghjälmen på hyllan tänkte han göra allt för att få vinna även som konstruktör och med en amerikansk bil. Han utgick från sin AC Cobra Roadster och anlitade den geniale Pete Brock för att bygga om bilen till kupé för att göra den snabbare. Den första Shelby Cobra Daytona Coupé, som denna artikel handlar om, togs fram i en verkstad i Venedig i Kalifornien.
Redan första året 1964 vann bilen sin klass på 24 Le Mans 24-timmars och satte ett gäng Ferrari 250 GTO på plats. På Daytona började bilen brinna, men räddades. Det dröjde till 1965 innan bilen tog hem hela mästerskapet efter att ha vunnit nio av 12 tävlingar i sin klass. Bland annat Daytonas 24-timmars och 1000 km på Nürburgring Nordschleife. Ferrari var besegrat.
Bilen pensionerades 1966 efter att nya regler gjort den passé, men skulle ändå skriva historia. Under fyra dagar slog den 23 nationella och internationella hastighetsrekord i Bonnevilles saltöken och körde som snabbast 301 km/h.
Trots att den först tillverkade Cobra Coupén redan var en legend sålde Carroll Shelby den vidare några år senare till Jim Russell som tillverkade leksaksbilar för endast 4500 dollar. På den tiden anade inte många hur värdefulla gamla racingbilar skulle bli. Ganska snart såldes den vidare till musikproducenten Phil Spector, då 26 år gammal. Phil Spector målade “Winner 33 grand prix” och “Land speed record 227 mph” och “427 cu in engine.” på bilens dörrar, vilket drog polisens uppmärksamhet till bilen. Spector fick så många fortkörningsböter att att han gav bort bilen till sin livvakt, tidigare polisen George Brand.
George Brand gav i sin tur bort bilen till sin dotter, som ställde in den i en förvaringscontainer i Anaheim i Kalifornien. Hon måste ha anat att bilen skulle komma att bli värdefull för hon betalade punktligt hyran varje månad i 30 år. Donna O’Hara arbetade på ett varuhuslager och hade knappt några pengar. Trots det vägrade hon att sälja bilen. När någon intresserad lyckades spåra upp henne förnekade hon att hon ägde bilen eller tackade nej till bud på fem miljoner kronor. Till och med Carroll Shelby själv ringde på hennes dörr, men hon struntade i att öppna.
Bilen hade kunnat göra henne ekonomiskt oberoende för resten av livet. Men Donna O’Haras liv slutade istället i tragedi. Tidigt en söndagsmorgon i slutet av oktober år 2000 hällde hon bensin över sig själv och sina två kaniner och tände på Två poliser hittade henne svårt brännskadad, och hon avled dagen efter på sjukhus. Hon identifierades först efter flera veckor, och sedan hittades bilen i förvaringscontainern i Anaheim av släktingar.
Nu startade en infekterad juridisk strid om bilen som kom att pågå i flera månader. När det blev känt att Donna O’Hara ägt den enormt värdefulla bilen försökte flera personer, till och med Phil Spector, hävda att de var den rättmätige ägaren.
Phil Spector hävdade att han aldrig sålt bilen till sin livvakt, bara bett om att den skulle förvaras. Några år senare dömdes Phil Spector för mord på skådespelerskan Lana Clarkson. En barndomsvän till O’Hara, Kurt Goss, dök upp och sa att hon hade gett honom bilen några dagar förs sin död.
Donna O’Haras mamma Dorothy Brand bestämde sig för att sälja bilen vidare till veteranracerbilsmäklaren Martin Eyears för tre miljoner dollar, långt över trettio miljoner kronor. Hon blev till slut dömd att betala 800 000 dollar till Kurt Goss, hennes dotters barndomsvän som eventuellt fått bilen i gåva. En tid senare såldes bilen vidare till hjärnkirurgen Frederick Simeone för fyra miljoner dollar, över fyrtio miljoner kronor. Och han äger bilen än idag, via en museestiftelse.
Idag skulle bilen sannolikt vara värd över 200 miljoner kronor. En av de andra fem bilarna såldes på auktion 2009 för 80 miljoner kronor, och den aktuella bilen ses som mer unik. Bilen hade klarat de 30 år i förvaringscontainern exceptionellt bra och finns idag på Simeone Museum för allmän beskådan.
Källor: Car and Driver, CNN, Simeone Foundation
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter