Volvos sparkade ex-chef Olof Persson tar över den italienska lastbilsjätten Iveco. Det betyder att svenska chefer nu dominerar Europas lastbilstillverkning fullständigt.
– Sverige har blivit världens lastbilsspecialister, säger Håkan Samuelsson till DI.
Svenske Christian Levin styr redan över Traton med MAN och Scania, Karin Rådström rattar Mercedes-Benz Trucks och Martin Lundstedt styr Volvo. Nu blir Sverige totalt dominanta i lastbilsvärlden efter att Olof Persson utsetts till ny vd för italienska Iveco med 35 000 anställda.
Martin Persson var tidigare vd för Volvo, men fick sparken när Martin Lundstedt tog över vd-stolen 2015. Sedan dess har hans största uppdrag varit ordförandeposten i Torsten Janssons profilklädesbolag New Wave. Men nu får han revansch och blir vd för industrifamiljen Agnellis lastbilsjätte Iveco.
Det betyder enligt Dagens Industri att svenska toppchefer nu styr lastbilsföretag med en marknadsandel på 84 procent i Europa. I stort sett är det bara DAF som inte har en svensk i toppen.
– Vi har blivit Europas och för den delen världens lastbilsspecialister. Styrka föder styrka – har man en stor, stark industri i ett land så attraherar man bra människor som blir attraktiva för företag ute i Europa. Det verkar som att det framför är i lastbilsbranschen man ser det här så jag tror inte att det har med svenskar som nationalitet att göra utan att man har lärt sig yrket på väldigt starka företag, säger Håkan Samuelsson, som varit toppchef på Scania och vd för MAN och Volvo Cars, till Dagens Industri.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter