Volkswagen gör om sina storsäljande elbilar ID.4 och ID.5. Den bakhjulsdrivna versionen får snart 286 hästkrafter, medan GTX-modellerna får hela 340 hästkrafter. Dessutom får bilarna en bättre ratt och förbättrat infotainmentsystem.
Volkswagen ID.4 har bara funnits ute i 2,5 år på marknaden, men i dagens läge går bilarnas utveckling fort. Det är snart dags för en stor förändring av modellens drivlinor. Den bakhjulsdrivna versionen som har 204 hästkrafter får snart ytterligare 82 hästkrafter, enligt tyska NTV. Men framförallt får bilen högre vridmoment, vilket bör göra den piggare. Nya modellen har hela 545 Newtonmeter istället för dagens 310. Elmotorn är samma som redan sitter i Volkswagen ID.7.
Fyrhjulsdrivna GTX får 340 hästkrafter och blir betydligt piggare än idag, då bilen har 299 hästkrafter. Sprinten upp till 100 km/h kommer nu att klaras av under sex sekunder. Toppfarten är dock fortfarande begränsad till 180 km/h.
– Trycket i nedre delen av ryggen känns ganska tydligt när man släpper loss hela 340 hk, skriver NTV som fått provköra den uppgraderade versionen av ID.4 GTX.
Den som tycker att GTX verkar vara onödigt snabb kan köpa Pro 4Motion. Den versionen får 299 hästkrafter, samma effekt som GTX hade tidigare. Den som köper fyrhjulsdrivna modellerna kommer att kunna snabbladdas med 175 kilowatt.
Volkswagen har fått kritik för touchknapparna på ratten hos ID.4 och en obelyst touchpanel under infotainmentsystemet. I den uppdaterade versionen av ID.4 får ratten riktiga knappar och touchpanelen får belysta knappar som fungerar i mörker. Enligt NTV ska de nya modellerna komma vid årsskiftet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter