Volvo har tagit fram en ny lastbil som är 134 % effektivare än tidigare. Så här lyckades ingenjörerna bakom Volvo SuperTruck 2 skapa en av världens mest effektiva diesellastbil.
För några år sedan fick Volvo i Nordamerika utmaningen från amerikanska energidepartementet att ta fram en lastbil som var 100 % effektivare än gängse trailers i USA. Nu har de kommit tillbaka och säger att de inte bara lyckats, de har överträffat målet.
Konceptet SuperTruck 2 är 134 procent effektivare jämfört med ett lastbilsekipage från 2009 som Volvo valde som jämförelse. Idag handlar mycket om elektriska lastbilar, men SuperTruck 2 visar att det även går att göra betydande effektivisering av dieselekipage.
Framförallt är det aerodynamiken som är hemligheten bakom den stora effektivitetsvinsten. Hytten är betydligt mer kilformad än vad vi är vana att se på lastbilar. Vindrutan är också kraftigt böjd. Den nya designen har gjort att luftmotståndet har halverats jämfört med en äldre lastbil.
Dessutom har Volvo lättat konstruktionen genom en annan drivaxel och färre axlar än vad som är brukligt på amerikanska truckdragare. Hytten är också kortare. Jo, lite elektrifiering har också använts på marginalen. SuperTruck 2 är utrustad med ett 48-volts mildhybridsystem. Det gör inte så mycket för att hjälpa till med drivningen, däremot kan funktioner hos lastbilen drivas utan att en behöver stå på tomgång.
Volvo kommer nu att visa upp SuperTruck 2 på mässan American Trucking Associations 2023 Management Conference & Exhibition 14-17 oktober i Austin, Texas där även den elektriska lastbilen VNR Electric 6×2 Day Cab Tractor visas.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter