Förra året blev ett tufft år för flera nya kinesiska bilmärkena i Sverige. Trots att BYD ökade stort ökade märkena bara sina sammanlagda registreringar med 1,5 procent. MG tappade stort efter flera framgångsrika år. Hongqi fick ut 86 bilar trots tv-reklam och showroom på Avenyn i Göteborg.
Många oroar sig för att nya kinesiska bilmärken ska slå ut de mer traditionella märkena i Europa. EU utreder om Kina gett konkurrensstörande bidrag till olika tillverkare och kan införa strafftullar. Men ännu syns inte mycket av det i statistiken över nya bilar. Under 2023 lyckades inte de nya aktörerna från Kina öka sin sammanlagda marknadsandel i Sverige. Detta trots att BYD växte med 217 procent och lyckades öka med 2362 bilar. Totalt registrerades det in 16 794 bilar från företag som till största del har sin tillverkning i Kina, det är en ökning med 249 bilar.
MG är fortfarande det största märket och har vuxit snabbt tidigare, men hade ett svagare år under 2023. När räntan gick upp och det blev svårare att erbjuda billig privatleasing sjönk registreringarna med 18,5 procent. MG tappade 1567 bilar under året. Största tappet är hänförligt till MG ZS EV som tidigare gick att privaleasa för under 2000 kronor, medan nya MG4 ökade starkt under 2023.
Nya hårdsatsande märken som Nio och Xpeng noterar otroligt stora ökningar i procent. Nio ökade registreringarna 379 procent, och Xpeng med 2250 procent. Men det är från låga nivåer och räknat i antal bilar är de fortfarande relativt marginella. Nio registrerade in 201 bilar och Xpeng 235 bilar. Hongqi har satsat hårt på tv-reklam och öppnat ett showroom på Avenyn i Göteborg. Men registreringarna av lyxiga SUV:en E-HS9 stannade vid 86 bilar under året.
Så många kinesiska bilar registrerades i Sverige 2023
Plats | Antal | Förändr. | ||
(fg.år) | Fabrikat / modell | 2023 | 2022 | % |
11(11) | MG | 6889 | 8456 | −18,53 |
18(17) | Polestar | 3638 | 4473 | −18,67 |
19(30) | BYD | 3450 | 1088 | 217,10 |
30(25) | Lynk | 1462 | 2103 | −30,48 |
33(36) | Ora | 701 | 146 | 380,14 |
36(49) | Xpeng | 235 | 10 | 2250,00 |
38(59) | Nio | 201 | 42 | 379,00 |
41(35) | Maxus | 120 | 218 | −44,95 |
42(54) | Hongqi | 86 | 2 | 4200,00 |
56(56) | Jac | 5 | 0 | – |
57(61) | Wey | 5 | 0 | – |
60(50) | Levc | 2 | 7 | −71,43 |
Totalt | 16794 | 16545 |
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter