Så galet snabb är en Golf med Volvo-motor på 900 hk

Möt Golvo – bilen som golvar det mesta. En Volkswagen Golf GTI med femcylindrig Volvomotor har visat sig vara en riktig killer som äter Audifemmor, V6:or och V8:or till frukost.

För det mesta handlar motorbyten om att någon skolorna ner en enorm LS-motor i en någon bil. Joe Bristow har lagat till något mer mer finess, från två ingredienser som vi svenskar känner väl. Han tog en Golf GTI MK3 och bytte bort 1,8-litersfyran mot Volvos välbekanta femcylindriga turbo. Vid en första anblick ser bilen ut som vilken Golf som helst och lurar många, men den här bilen är ett veritabelt monster.

Resultatet är en brutalt snabb sleeper som lår det mesta på dragstripen. Joe utgick från ett förstärkt S60-block med en Xona-turbo som laddar hela tre bar. Motorn har annan insprutning, special-ECU, smidda kolvar och stakar och portade toppar. Ja, med 900 hästkrafter så förstår ni att inte så mycket är Volvo Original. Får att få ner all effekt i backen har Golfen en sekventiell växellåda och specialdiffar från Quaife. 

T5-motorn från Volvo S60 verkar passa perfekt i Golf, Audis nyare femma i RS3 är chanslös.

Resultatet är en ”Golvo” som gör kvartsmilen på under nio sekunder. Joe är häpnadsväckande snabb i starten, något ett stort antal bilar med V6- och V8-motorer bittert har fått erfara. Volvofemman mosade till och med en toppmodern Audifemma i en Audi RS3. Ja, tänk vad gammalt svenskt aluminium kan göra. 

Vid den senaste tävlingen på Santa Pod Raceway utanför Northampton i Storbritannien vann han klassen för sexcylindriga bilar, med den femcylindriga Volvomotorn i den lilla Golfen. Som bäst noterade han 8,95 på en kvarts engelsk mil.