Så fungerar Volvos elektriska lastbil: ”Trygg med batterierna”

Volvo Lastvagnar har blivit störst i världen på elektriska lastbilar – långt före Tesla. Nu berättar den svenske föraren Jesper hur han kör 20-tonslass vatten över Öresundsbron med en Volvo FH Electric. 
– Det är jättebra och trevlig bil, framförallt är den tystare än diesel, säger han.

Det skrivs mycket om Tesla Semi, men den överlägsna världsettan på elektriska lastbilar är svenska Volvo. Faktum är att Volvo är mer dominanta på elektriska lastbilar än vad Tesla är på elbilar. Förra året ökade antalet tunga ellastbilar på vägarna i Europa och USA snabbare än någonsin. 

Volvo Lastvagnar har nu sålt mer än 4 300 elektriska lastbilar globalt i fler än 38 länder. I Europa är Volvo Lastvagnar marknadsledare med en marknadsandel på 32 procent av marknaden för tunga ellastbilar och i Nordamerika var nästan hälften av alla registrerade tunga ellastbilar från Volvo.

Allra först i världen med en tung elektrisk Volvo FH-lastbil blev Erikssons Åkeri i Tomellilla. Nu berättar lastbilsföraren Jesper, 40,  i en youtubefilm hur det fungerar att använda den allra första elektriska FH-lastbilen i sitt dagliga arbete på lite längre sträckor.

Han startar i Tomellilla och kör den elektriska långtradaren till Helsingborgs hamn. Där lastas den med 20 ton mineralvatten som ska köras till Köpenhamn. Efter lossningen körs lastbilen tillbaka till Tomelilla. 

Dagen börjar med fullt batteri, när den körs med tomt släp har den 71 procent kvar i batteriet efter 103 km. Efter att ha lastat 20 ton vatten körs den till Köpenhamn där vattnet lossas. Efter 22 mil har den fortfarande kvar 38 procent i batteriet, och har således förbrukat 33 procent av batteriet på 117 km. Det ger den en verklig räckvidd på drygt 35 mil. 

Jesper äter lunch i Köpenhamn medan lastbilen lastas och batteriet laddas upp. Under lunchrasten på 52 minuter hann batteriet laddas upp till 83 procent, tillräckligt för att klara hela dagens körning med gott om batteri kvar. 

– Jag känner mig väldigt trygg med att batterierna ska hålla, jag hade lite räckviddsångest i början. Det är väldigt trevligt, så länge det är en runda som den passar på så fungerar det väldigt bra. 

Enligt Volvo, som hänvisar till Eurostat, körs hälften av allt god mindre än 300 km och skulle således vara möjligt att transportera med elektriska lastbilar.