Så mycket förstör snabbladdning batteriet i elbilar: ”Avråder”

Snabbladdning förstör elbilens batterier genom förtida åldrande. Redan relativt korta körsträckor med snabbladdning kan försämra batteriet rejält, visar en ny undersökning. Efter en längre sträcka med mycket snabbladdning kan 27 procent av batterikapaciteten ha försvunnit. 
– Vi avråder från snabbladdning om det inte är absolut nödvändigt, säger Nikolaus Mayerhofer, CTO för Aviloo som gjort mätningen.

Tyska Aviloo är experter på att mäta hur elbilarnas batterier åldras över tid. Den som funderar på att köpa en begagnad elbil gör klokt i att välja en bil som inte snabbladdats i hög utsträckning, avslöjar företagets tester. Redan den första snabbladdningen sätter igång det förtida åldrandet. 

Aviloo har undersökt hur batteriet åldrats i ett antal bilar som hemmaladdats eller snabbladdas, och resultatet är slående. Hos bilar som endast hemmaladdats fanns 94,5 procent av batterikapaciteten kvar efter 8000-10000 mils körning. Bilar som endast hade snabbladdas hade istället bara 87 procents kapacitet kvar. Omkring 160 elbilar från olika tillverkare ingick i analysen, uppger företaget.

Så påverkas elbilar som körts 8000-10000 mil

Bilar som enbart snabbladdats kan ha tappat 13 procent av batterikapaciteten efter 10 000 mil. Diagrammet visar sambandet mellan snabbladdning från 0-100 procent och batteriets kvarvarande kapacitet. Källa: Aviloo

I en tidigare undersökning har Aviloo mätt vad som händer när bilar som mestadels snabbladdats körts 18 000 mil-20 000 mil. Resultatet visar att elbilsköpare bör leta bilar som hemmaladdats i så hög utsträckning som möjligt. Om bilen var endast hemmaladdad fanns hela 90 procent av kapaciteten kvar. Bilar som mestadels hade snabbladdats hade bara 73 procents kapacitet kvar i batteriet. Denna undersökning baserade sig dock bara på 22 bilar.

– De två analyserna bekräftar en signifikant trend med sjunkande batterihälsa med ökande körsträcka och högre andel snabbladdning. Konkret innebär permanent snabbladdning att en fördubbling av körsträckan kan resultera i en fördubbling av nedbrytningen, uppger Aviloo. 

Bilar som körts upp till 20 000 mil och endast snabbladdats kan ha så lite som 73 procents kapacitet kvar i batteriet. Diagrammet visar sambandet mellan snabbladdning från 0-100 procent och batteriets kvarvarande kapacitet. Källa: Aviloo

Sambandet mellan batteriets degradering och snabbladdningen är linjärt, så även bilar som bara snabbladdats till hälften hade tappat 17 procent av batteriets kapacitet efter 18 000-20 000 mil. För en bil som körts 8 000 – 10 000 mil var motsvarande tapp 8 procent. 

Experterna på tyska Aviloo avråder nu från snabbladdning av elbilar – om det inte är absolut nödvändigt. De baserar det uppseendeväckande rådet på sina mätningar.
– Eftersom elektromobilitet är ett nytt område finns det fortfarande många obesvarade frågor. Därför är all information av stor betydelse. Vi kommer att fortsätta att övervaka snabbladdningsfenomenet för att se hur det går för batteriet i framtiden. Baserat på våra mätningar, analyser och observationer kan vi bara rekommendera snabbladdning när det verkligen är nödvändigt, säger Nikolaus Mayerhofer, CTO.

Fotnot: Nästan 160 rena elfordon från olika tillverkare ingick i analysen. Alla fordon som ingår i analysen innehåller värmesystem för batteriet och hade en “normal” degradering. Detta innebär att analysen inte inkluderar några anomalier, såsom fordon som har en celldefekt. Källa: Aviloo

Aviloos teknikchef Nikolaus Mayerhofer råder elbilsägare att bara snabbladda när det är absolut nödvändigt, då batteriet bryts ner av snabbladdningen.