Nya siffror visar hur nyregistreringen av bilar med manuell växellåda rasar. En gång i tiden var den växelspaken självklar. Nu är den på god väg att försvinna helt från våra vägar.
Registreringen av bilar med manuell växellåda rasar och mycket tyder på att det är ett utdöende släkte. I år har bara 8 446 nya manuella bilar registrerats i Sverige. Nu står de bara för runt 3,5 procent av nybilsförsäljningen. Det är en minskning med 35 procent jämfört med samma period förra året, enligt siffror från car.info.
Trots det finns några modeller som fortfarande håller liv i traditionen. I toppen av personbilarna ligger Volkswagen Golf. En klassiker i mellanklassen som länge erbjudits både med bensin- och dieselmotor, men nu i allt fler versioner endast med automat. Vi hittar även Audi A3 som är en något mer premiumbetonad småbil men som delar mycket teknik med Golfen. Carup har nyligen skrivit en tips och guide-artikel om att köpa just en begagnad Audi A3.
De mest sålda personbilarna med manuell växellåda 2025
Bilmodell | Nyregistrerade |
---|---|
Volkswagen Golf | 534 |
Audi A3 | 440 |
Dacia Sandero | 385 |
Peugeot 2008 | 345 |
Dacia Duster | 332 |
Renault Clio | 291 |
Peugeot 208 | 242 |
Hyundai i10 | 219 |
Volkswagen T-Cross | 198 |
Renault Captur | 191 |
På listan finns även Dacia Sandero, som blivit ett av de billigaste sätten att få en helt ny bil med manuell växellåda och ofta för under 200 000 kronor att köpa eller under 2 000 kronor att privatleasa. Även syskonet Dacia Duster som är en kompakt suv i enklare prisklass fortsätter att locka köpare som föredrar att växla själva.
Bland de franska modellerna sticker Peugeot 2008 och Peugeot 208 ut. Två populära småbilar där tillgången på manuell växellåda snabbt minskat i takt med elektrifieringen. En tydlig gemensam nämnare är att de flesta på listan är mer prisvärda bilar, ofta små eller kompakta modeller som passar många vardagsköpare. Men det verkar bli allt svårare att få tag på en ny bil med manuell växellåda.

För den som tar körkort märks förändringen tydligt. Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR) vill att automatkörkort ska bli standard, eftersom allt fler moderna bilar, inte minst elbilar, saknar manuell växellåda helt. Det betyder att momentet att växla själv blir mindre relevant, medan andra färdigheter som hantering av digitala system, säkerhet och miljömedveten körning får större vikt.
Trafikskolorna brottas samtidigt med en brist på manuella övningsbilar. Många modeller erbjuds bara med automat och det gör det svårare att få elever att öva på den traditionella växellådan. Trafikverket har till och med tidigare varnat för att den manuella växellådan på sikt kan försvinna helt från svenska vägar, vilket skulle innebära att körkort för manuellt växlade bilar blir något av en specialkompetens.

I takt med att allt fler nya bilar saknar manuell växellåda minskar möjligheten att lära sig köra med växelspak. Nybilsförsäljningen av manuella bilar rasar, biltillverkare slutar successivt att erbjuda modeller med manuell låda och automatkörkort blir allt vanligare. Samtidigt skrotas äldre bilar med manuell växellåda för varje år. Tittar man framåt ser vi en framtid där den manuella växellådan i praktiken försvinner från svenska vägar. En era som varit självklar i över hundra år håller på att ta slut.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.