För att undvika kostsamma motorhaverier är det viktigt att byta bilens kamrem. Men priserna för kamremsbyten skiljer sig enormt. Kamremsbytet kan kosta ända upp till 35 000 kronor på en vanlig småbil.
Ägare av bensin- och dieselbilar har inte så mycket till val. Ägare av elbil slipper undan detta gissel. Även om det kan vara surt att betala för en ny kamrem så är det värt det. Om kamremmen inte byts i tid finns det risk att utgifterna blir betydligt större. Kamremsbrott är nämligen en av de vanligaste orsakerna till motorhaveri.
Kamremmen i sig är relativt billig men det är ett tidskrävande jobb och det är där majoriteten av kostnaden kommer ifrån. För att byta kamremmen behöver oftast flera andra delar tas bort. Till exempel kan drivremmar, remskivor och slangar ofta blockera kamremmen. På vissa bilar kan hela den främre delen av fordonet behövas tas bort. Det är heller inte ovanligt att vattenpumpen ska bytas samtidigt.
Kamremsbytet av den våta kamremmen i Fords enlitermotor är rena mardrömmen för en mekaniker.
Enligt en jämförelse gjord av Vi Bilägare, kan priset för ett kamremsbyte skilja sig enormt mellan olika bilmodeller. Även bytesintervallet är en viktig faktor att ta hänsyn till när du väljer bilmodell. Allra dyrast är kamremsbyten på Fords trecylindriga lilla Ecoboost-motor som sitter i flera mindre modeller.
Bytet kostar enligt tidningen omkring 13 500 kronor. Men det finns ett flertal exempel på bilägare som fått betala mellan 20 000 och 25 000 kronor. På nätet vittnar ägare om offerter på ända upp till 35 000 kronor. Remmen ska bytas var 24 000:e mil eller inom 10 år, men det kan skilja sig beroende på modell.
Även bilar från Volkswagen-koncernen har ett kostsamt kamremsbyte. Olika modeller från VW, Skoda och Audi kan ha en kostnad på 12 000-14 000 kronor enligt olika uppgifter. Bytesintervallet är dock 24 000 mil. Vissa VW-modeller klarar sig dock med en kostnad på cirka 7000-8000 kronor, så det kan löna sig att kolla kostnaden med en verkstad innan du köper en viss bilmodell.
Sveriges mest sålda bilmodeller från Volvo har också en hög kostnad för kamremsbyte. För många nyare Volvomodeller med fyrcylindrig motor ligger kostnaden på omkring 11 000 kronor, men bytesintervallet är 24 000 mil. För dieselmotorn D4204TX som sitter i en rad modeller har dock Volvo kortat bytet till 15 000 mil, något som kan vara värt att se upp med.
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.