Så enorm förlust riskerar VW och Sverige i Northvolt

De är redan i stor kris på hemmaplan och vill stänga fabriker och säga upp 10 000-tals anställda. Nu riskerar Volkswagen att förlora minst 16 miljarder kronor i krisdrabbade Northvolt. Svenska skattebetalare riskerar en smäll på 20 miljarder kronor.
– Vi frågar oss om vi ens kommer att få lönen utbetald i slutet av månaden, säger en anställd till tidningen Norran.

Det som var tänkt att bli Europas superetablering på batterimarknaden riskerar istället att bli ett fiasko. Miljarder har gått till att finansiera det största industriella projektet och risktagandet i svensk historia. I helgen kom uppgifter i tidningen Norran i Skellefteå om att krisdrabbade Northvolt infört omedelbart rese- och utgiftsstopp för personalen. 

Den största ägaren i Northvolt är biltilverkaren Volkswagen som har 22 procent av aktierna. För att Northvolt ska kunna överleva måste Volkswagen och andra stora ägare gå in med nya pengar. Men Volkswagen har redan full kris på hemmaplan och måste spara 50 miljarder. Det ska ske med uppsägningar och fabriksnedläggningar, något som aldrig tidigare gjorts av biljätten.

Volkswagen är redan i stor kris på hemmaplan. Nu riskerar de även en smäll på 16 miljarder kronor i Northvolt plus miljarder i konvertibla lån.

Volkswagen har redan pumpat in 16 miljarder kronor i olika emissioner Northvolt, enligt egna uppgifter.  Dessutom har företaget lånat ut flera miljarder i konvertibler. Krisen i svenska batterijätten riskerar nu att bli en jättesmäll för ett redan krisande Northvolt. 

Risken är stor att det blir de svenska skattebetalarna som måste gå in och rädda Northvolt om företaget inte ska gå i konkurs. Men risken är redan skyhög. Svenska folket kan åka på en smäll på över 20 miljarder kronor. Så stort är risktagandet, främst genom olika lånegarantier och konvertibla aktielån.

Fabriken i Skellefteå har haft svårt att lyckas tillverka fungerande batterier. En stor del av produktionen har fått kasseras.

I januari i år fick Northvolt låna över 50 miljarder kronor. Vissa av lånen avser lån till fabriken i Skellefteå. För dem har Riksgälden ställt ut lånegarantier på totalt 12,6 miljarder som skattebetalarna garanterar. Lånet är på totalt 1,5 miljarder dollar.  Genom de statliga pensionsfonderna AP1, 2, 3 och 4 har svenska skattebetalare gått in med 5,8 miljarder i Northvolt genom att köpa aktier eller teckna sig för konvertibellån som kan bytas till aktier. Dessutom har ytterligare 175 miljoner delats ut i olika bidrag. 

Att en helt ny svensk spelare ska kunna slå sig in på världsmarknaden för batterier ses av experterna som en utopi. Northvolt har knappt fått igång produktionen i sin fabrik i Skellefteå. Jättarna CATL och BYD har ungefär halva världsmarknaden. Enligt experter är loppet mer eller mindre kört. 

– För att kunna konkurrera måste små tillverkare som Northvolt expandera, men på grund av marknadssituationen är det nu svårt. Dessutom gör de ingen vinst, vilket leder till att kapital förbrukas för snabbt, säger Rico Luman, ekonom på den nederländska banken ING, till nederländska FD.

Northvolts största ägare


ÄgareLandAndel
1Volkswagen AGTyskland22,0%
2Goldman SachsUSA15,7%
3Vargas HoldingSverige7,6%
4Peter CarlssonSverige6,9%
5ATPDanmark5,3%
6Baillie GiffordStorbritannien4,7%
7Volta III Investment Holdings SarlLuxemburg4,5%
84 To 1 Investments KBSverige3,7%
9AMFSverige3,1%
10Imas FoundationLuxemburg2,6%
11BMWTyskland2,1%
12StenaSverige2,0%
13Jörg MohauptTyskland1,8%
14VattenfallSverige1,3%
15PCS Holding AGSchweiz1,3%
16Paolo CerrutiKanada1,2%
17Fondaco Sgr SpaItalien1,0%
18ScaniaSverige0,9%
19OMERSKanada0,9%
20KIC InnoEnergy SENederländerna0,8%

LÄS MER: