Så dyra blir Jaguars nya djärva elbilar

Jaguars totala omstöpning är en av bilårets största snackisar. Nu avslöjar märket mer om hur dyra de nya elbilarna blir. 
– Priset kommer att vara ungefär dubbelt så högt i framtiden, säger Jan-Kas van der Stelt, VD för JLR Tyskland till Autobild

Entusiasterna i keps och tweedkavaj satte eftermiddagsteet i vrångstrupen. Kan en Jaguar verkligen se ut så här? Jaguar valde att spola ut alla barnen med badvattnet och börja på ett tomt ark. Istället för klassisk lyx och elegans är det helt nytt designspråk under parollen “Copy Nothing” som gäller. 

Och nya Jaguar liknar knappast något annat. Just nu går det inte att köpa en ny Jaguar, men när de nya bilarna kommer 2024 är det en modernistisk minimalism i pastellfärger som gäller. Jaguar har mött mycket hån och kritik för den nya stilen, men det var länge sedan det snackades så här mycket om det gamla brittiska varumärket. Nu berättar tyske direktören Jan-Kas van der Stelt mer om vad vi kan vänta oss. 

Jaguar har knappast varit någon billig bil, folk med normala inkomster och bankböcker behöver inte längre göra sig besvär med att titta på Jaguar. 
– Jaguar positionerar sig som ett lyxmärke i ett annat prissegment. Medan det genomsnittliga priset på en Jaguar idag ligger runt 70 000 euro, kommer det att vara ungefär dubbelt så högt i framtiden, säger Jan-Kas van der Stelt till Autobild. 

Först kommer en fyradörrars Grand Tourer som troligen positionerar sig strax under Rolls-Royce och Bentley. 
Jaguar bygger vidare på sitt ärorika förflutna – som ett modernt, önskvärt och relevant lyxvarumärke. Det tar upp grundarens, Sir William Lyons, etos att inte kopiera någonting: “Copy Nothing”. Den första modellen som följer det nya formspråket blir en fyrdörrars GT . Denna kaross är den renaste formen av en Jaguar.

Den som har älskat raka sexor och kompressormatade V8:or får se sig efter ett annat märke. Nu är det enbart elbilar som gäller. Enligt den tyska direktören är det främst designen som gör att Jaguar skiljer ut sig. För räckvidd på 70 mil är det många som erbjuder till lägre priser. 
– Våra framtida kunder kommer att äga inte bara en bil, utan flera – och vi förväntar oss att vår design är mycket önskvärd. 

Enligt uppgifter vill Jaguar bara tillverka 50 000 bilar per år. Den höga prislappen ska göra märket lönsamt. Medan andra biltillverkare överger sina elbilsplaner gör Jaguar tvärtom och vågar bli helt elektriskt. Först om något år vet vi om det är ett vinnande drag. 
LÄS MER: