Så bra är nya superhybriden – 20 mil på el

Nu kommer laddhybriden från Geely-märket Lynk & Co som kör ifrån Volvo XC60. På en laddning kommer den rekordlångt – 20 mil. Nu har första testet i Europa gjorts. 

Många hade dödförklarat laddhybrider. Men nu kommer en andra våg med betydligt längre räckvidd än tidigare. Geely-märket tar sin laddhybrid Lynk & Co 08 till Europa. Den kommer att säljas hos flera Volvohandlare i Sverige. Hittills har Volkswagen och Skodas modeller varit laddhybriderna som kommit längst med 12-13 mils räckvidd. Volvo XC60 som är tio centimeter kortare än Lynk & Co kommer drygt 8 mil på en laddning. Priset för den kinesiska laddhybriden börjar på 550 000 kronor, vilket är 9000 under Volvon.

Nya Lynk & Co kommer 20 mil med batteridrift. Det ska innebära att föraren endast ska behöva tanka på långresor. På vardagskörningar ska den kunna användas precis som en elbil. Den som kan ladda hemma kommer kunna spara en del pengar, även om bensinpriset nu krupit under 15-kronorsstrecket. Lynk & Co är byggde på en utvecklad version av chassit som används i Volvo XC40, men bilen är betydligt större.

Nederländska Autoweek har gjort första testet i Europa av superhybriden Lynk & Co. Den som inte förstår nederländska kan få klippet textat på youtube.

Nederländska motortidningen Autoweek fick göra den första provkörningen i Göteborg, där Lynk & Co har sitt huvudkontor och designcenter. Märkligt nog startar bilen i hybridläge där bensinmotorn kickar in. Det är numera ett EU-krav, trots att bilen kommer 20 mil på endast el. Föraren måste själv ställa in att den bara ska gå på el.

Nyligen provkörde svenska Feber den kinesiska versionen av Lynk & Co 08 i Kina.

Autoweek gillar komforten i stolarna, men är inte imponerade av bilens ljudkomfort. Den visar sig vara bullrig på den grova svenska asfalten runt Göteborg. 
– Det arbetas med detta, sa en talesperson när han tillfrågades. Mer isoleringsmaterial kommer att läggas till på de bakre hjulhusen inför serieproduktion, uppger tidningen. 

På vägen upplevs den nya laddhybriden som smidig. Men ibland märks det att framhjulen måste hantera effekten från 350 hästkrafter när både bensinmotor och el kickar in. 
– Körresponsen är märkbar i styrningen och ibland spinner det inre framhjulet ur. Men med en normal till jämn körstil är det inget fel och man märker inte att all kraft går till framhjulen, skriver Autoweek. 
LÄS MER: