Tesla kan skaka om hela bilvärlden den 1 mars. Då visar biltillverkaren upp sin nya billiga elbil för 210 000-260 000 kronor och sin Master Plan 3. I en ”teaser” inför dagen har Elon Musk gömt ett dolt budskap. Den nya bilmodellen ska ta Tesla till ”extrem skala” och göra bensinbilen till gårdagens teknik.
Tesla har redan skakat om hela bilbranschen en gång i år. Fredagen den 13:e januari sänkte de priserna med upp till 150 000 kronor, vilket gjort att Teslas bilar i de flesta fall är billigare än konkurrenternas bilar, som nyss var dyrare. Redan den 1 mars är det vara dags för nästa omskakande nyhet från Tesla.
Då ska Tesla presentera sin Master Plan 3, som ska ta företaget till extrem storlek och göra att världens bilar inte ska vara beroende av fossila bränslen. Med största sannolikhet innehåller planen en ny överkomlig elbil som kommer att kosta under 20 000-25 000 dollar, motsvarande 210 000-260 000 kronor. I en teaser som Elon Musk skickat ut skickas ett dolt budskap: En helgjuten karossida i massupplaga. Andemeningen är att billigare tillverkningsmetoder ska göra att Teslas nya elbil blir chockbillig.
Relativt lite är känt om den nya modellen, men de flesta tror att den kommer att heta Model 2 eller Model Q, även om Elon Musk tidigare har sagt att det inte går att sätta ett modellnamn på bilen. Förväntad lansering är omkring 2025, för det mesta när Tesla visar upp en ny modell tar det minst två år innan de första bilarna levereras till köparna.
Tesla har själva skickat ut renderingar på en mindre modell när de för ett par år sedan sökte ny designpersonal i Kina. Elon Musk uppgav då att företaget skulle skapa ett utvecklingscentrum för att ta fram en global massmarknadsbil. Bilen blir betydligt kortare än dagens Model 3, men mera högbyggd. Även Teslas Kinachef Tom Zhu har bekräftat att Tesla China utvecklar bilar för den globala marknaden.
Ambitionen med den nya modellen är att den ska kunna göra Tesla till världens största biltillverkare, en position som idag innehas av Toyota med 10 miljoner bilar per år, samtidigt har Toyota bara en marknadsandel på 0,3 procent på elbilar med 25 000 tillverkade elbilar förra året.
Det mesta talar för att den nya modellen får samma operativsystem och hjälpmedel för självkörning och förarstöd som de större modellerna, vilket kanske är Teslas största konkurrensfördel. Bilen kommer att kosta ungefär hälften så mycket att tillverka som de billigaste versionerna av Model 3 och Model Y, uppgav Elon Musk när Q3-resultatet 2022 presenterades. Även Volkswagen förbereder en ny billig elbil, som ska heta Golf, så det kommer att bli en kapplöpning om vem som ska hinna först.
Under ett investor Day-evenemang den 1 mars 2023 kommer alla nyheterna att visas upp i en livesändning direkt från Gigafactory Texas. Under presentationen av Q3-resultatet 2022 uppgav Elon Musk att bilen kommer att produceras i en volym som är större än alla dagens modeller tillsammans. Det innebär över två miljoner bilar år.
En nyckel för att hålla priset nere är att LFP-batterier används i bilen, en batterikemi som Tesla redan idag använder i de bakhjulsdrivna instegsmodellerna av Model 3 och Model Y. Kostnaden för ett LFP-batteri anses idag ligga minst 30 procent lägre än motsvarande kostnad för en nickel-kobolt-batteri. Spekulationer antyder att bilen skulle kunna få ett batteri på cirka 50 kWh och en räckvidd på drygt 40 mil.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter