Nu berättar Hyundai om alla tekniska detaljer i nya Santa Fe. Den ny kantiga SUV:en kommer som hybrid eller laddhybrid men en 1,6 liters GDI-motor.
De koreanska bilmärkena Kia och Hyundai har en liten annorlunda taktik när de släpper modellnyheterna. Först släpps bilderna utan några fakta, och ett par veckor senare kommer hela paketet. Nu släpper det nya Hyundai Santa Fe, inklusive alla detaljer.
Den nya modellen får kantiga former och liknar mest en blanding av en Range Rover och en Volvo, inget fel med det bilen har verkligen karaktär. Karossen har vuxit på längden för att ge bättre utrymme i tredje raden där bak. Modellen kommer till Europa under första halvåret nästa år.
Exteriören ska enligt Hyundai vara lämpad både för äventyr i naturen och urbana miljöer. Bilen får nya H-formade strålkastare fram och baklyktor med ett H. Baksätena är skjutbara, och benutrymmet i andra raden ökar med 20 mm till 1 055 mm. Benutrymmet på tredje raden har ökat med 15 mm till 761 mm. Tredje radens takhöjd har ökat med 69 mm till 958 mm. Sitthöjden på tredje raden har ökat med 30 mm till 282 mm. Den tredje sätesraden lutar 10 grader, en ökning jämfört med föregående generation.
I Europa kommer nya Santa Fe att finnas tillgänglig med två motoralternativ,en 1,6-liters turbohybrid eller en 1,6-liters turboladdad plug-in hybrid med maximal motoreffekt på 160 hk. Räckvidden är ännu inte klar. Laddhybriden accelererar upp till 100 km/h på 9,1 sekunder.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter