Bugattis nya modell får en rekordstark förbränningsmotor tillsammans med laddhybridteknik. Bilen kan bli det värsta som någonsin skådats i bilvärlden.
– Det är helt galet det du kommer att se nästa år. Jag tror att alla kommer att häpna när de ser vad vi gjorde, säger nye vd:n Mate Rimac.
Mate Rimac är killen som började med att göra om sin gamla BMW E30 till elbil. Ett decennium senare har han skapat ett eget elbilsimperium och företaget har slagits ihop med Bugatti. Nu är Mate Rimac vd för det nya företaget Bugatti Rimac.
Nästa år är det dags att visa efterträdaren till Bugatti Chiron – en bil som ser ut att kunna bli något alldeles extra. Många trodde att det skulle bli en elbil – men Bugatti behåller bensinmotorn.
– Vi började utveckla en ny förbränningsmotor två år innan vi tog över företaget, vilket jag antar att ingen förväntade sig, säger Mate Rimac i en intervju med Auto Express.
Den nya bilen blir en extrem hyperbil med bensinmotor och hybriddrivlina. Bilen är helt nyutvecklad och delar inga komponenter med Bugatti Chiron. Troligen kommer den inte att få någon W16-motor, då Bugatti gått ut med att den är den sista i sitt slag.
– Bugatti-grejen är mer att svänga upp till operan och sedan köra 400 km/h på autobahn. Det kommer att bli vackrare, analoga instrument, en typ av klocktillverkningsgrejer.
Bugatti höll på att utveckla en SUV, men det projektet stoppades av Rimac. Trots att det är lättförtjänta pengar var det en riktning de inte ville gå för Bugatti. Det viktiga i framtiden blir att skilja ut sig. Det kommer inte vara svårt att ta fram elbilar med 1500 – 200 hästkrafter som kostar 3-4 miljoner kronor och har extrema prestanda.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter