Så blir Audis nya monster RS6 – räddar kvar V8

Audi räddar kvar V8-motorn i sin superkombi enligt uppgifter. Nya Audi RS6 Avant lanseras som hybrid med 730 hk – och som elbil.

För ungefär två år sedan avslöjade Audi sina planer på att låta jämna modellnummer enbart representera elbilar, vilket innebar att prestandaikonen RS6 skulle bli helt elektrisk. Men på grund av en långsammare försäljning av elbilar än vad Audi först trodde, backar man och bilen kommer både med V8 och som elbil, enligt Autocar.

Nya RS6 förväntas få en mer kantig och aggressiv design än sina föregångare. Hybridversionen kommer att utrustas med Volkswagens Ultra Performance 4,0-liters V8 Hybrid-drivlina – samma kraftpaket som återfinns i Porsche Panamera Turbo Hybrid. Med V8:an förväntas hybriden leverera runt 730 hästar. Andra uppgifter talar om hela 780 hästkrafter. Autocar hävdar dessutom att RS6 för första gången på tio år kommer att erbjudas både som kombi och sedan.

RS-V8:an blir kvar, uppger Autocar.

Den elektriska versionen av RS6 får fyrhjulsdrift och två elmotorer. Elbilen förväntas ha runt 670 hästkrafter och ett vridmoment på 701 Nm. Den kommer även att få en fejkad växellåda som Hyundai Ioniq 5 N. När det kommer till batteriet förväntas den få samma 94,8 kWh-batteri som A6 e-tron.

RS6 lanseras däremot inte som en lätt bil. Elbilen kommer att väga mer än 2 500 kg, samtidigt som hybriden lär väga ungefär 2 090 kg. RS6 är planerad att konkurrera med både den elektriska BMW i5 M60 och PHEV BMW M5.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt