Nu har Flygvapnet börjat använda svenska landsvägar som start- och landningsbanor för stridsflyg igen. Det höjda säkerhetsläget gör att JAS 39 Gripen kan starta från hemliga vägbaser.
Under det kalla kriget och flera decennier efter byggde Sverige upp ett välutvecklat system med flygbaser som reservvägbaser och kortbanor som en del av Bas 60 och Bas 90 systemen. Dessa baser och landningsbanor på våra allmänna vägar var sedda som ett komplement till våra flygbaser. Genom att inte samla alla flyg på samma plats, utan stationera ut dem på olika baser, var idén att göra det svårare för fienden att slå ut det svenska flygvapnet.
– Om man har alla flygplan på sina respektive flottiljer så är det lätt att slå ut halva flygvapnet på någon timme genom att bomba hangarerna. Med tidig förvarning kan man sprida ut flygplanen på olika ställen, säger Pelle Björkqvist, tidigare officer på F4 i Östersund, nu på Flygvapenmuséet till Vi Bilägare.
Efter kalla krigets slut avvecklades systemet med vägbaser och kortbanor, och 1994 demonterades den sista vägbasen ner. Kortbanorna, som finns på våra vanliga vägar, har dock inte försvunnit. Nu har flygvapnet återupptagit användningen av kortbanorna, och startar och landar åter med Gripen-plan på dessa kortbanor.
– De senaste åren har det blivit mer en vanlig bild i trafiken och jag ser att det kommer att fortsätta. Flygvapnet och Försvarsmakten ser över sin kapacitet och vad man ska göra. På vilket sätt kan jag inte gå in på. Men riksvägarna är lite svåra att hålla hemliga, kommenterar Lena Bogren, kommunikationschef på F7 till Vi Bilägare.
Skaraborgs flygflottilj F7 betonar samtidigt att det är viktigt för allmänheten att följa de regler och riktlinjer kring stridsflygen, och att man måste vara vaksam och alert om man ser ett stridsflyg landa på vägen. Trafiken stoppas dock en bra bit innan den provisoriska landningsbanan, så risken att möta en JAS 39 Gripen i trafiken existerar inte.
– Vi har väldigt mycket folk som kommer och vill titta och det blir en utmaning i sig, just på grund av säkerheten. De går ur bilarna på fel platser. Det är viktigt att bilister som kommer följer de riktlinjer som finns, poängterar Lena Bogren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter