Ryska bilister kommer att få återgå till att köpa Lada. Nästan alla världens bilmärken har nu dragit sig ur den ryska marknaden. Senast i raden att lämna Ryssland är BMW, Jaguar och Land Rover.
Samtidigt tvingas biltillverkare stänga fler fabriker då delar som tillverkats i Ukraina nu saknas.
Nu överger världens bilmärken den ryska marknaden, i spåren av sanktioner och kriget i Ukraina. Knappt något bilmärke finns längre att köpa som nytt i Ryssland. Senaste i raden att avbryta försäljningen är BMW. De kommer också att stänga sin ryska fabrik i Kaliningrad, en fabrik som tillverkat bilar i första hand för den ryska marknaden. BMW förväntar sig att deras andra fabriker kan få större leveransproblem än tidigare.
– BMW Group fördömer aggressionen mot Ukraina och följer utvecklingen med stor oro och bestörtning.Situationen i krigsregionen är fortfarande förvirrande. Vi stöder uttryckligen de sanktioner som beslutats av politikerna. På grund av den nuvarande geopolitiska situationen kommer vi att stoppa vår lokala produktion och export för den ryska marknaden tills vidare, uppger BMW i ett uttalande till Bimmerpost.
Även Jaguar Land Rover anslöt sig till de som ställer in leveranserna till ryska marknaden. Oligarker som vill åka Range Rover får se sig om efter ett annat bilmärke, förslagsvis Lada.
– Jaguar Land Rovers första prioritet är välbefinnandet för hela vår arbetsstyrka och deras familjer, såväl som de inom vårt utökade nätverk. Den nuvarande globala kontexten ställer oss också inför handelsutmaningar så vi pausar leveransen av fordon till den ryska marknaden och övervakar kontinuerligt situationen för vår globala kundbas, säger JLR Group i ett uttalande till Carscoops.
Tidigare har bilföretag som General Motors, Volvo Cars, Mercedes-Benz, Volkswagen och Volvo meddelat att de drar sig ur den ryska marknaden. Men det finns flera bilföretag som fortsätter tills vidare, bland annat Stellantis, Renault, Kia och Hyundai är kvar på den ryska marknaden.
Ukraina har flera fabriker som tillverkar bildelar och risken är nu stor att produktionen störs hos europeiska biltillverkare. Volkswagen har redan stängt två fabriker denna vecka och varnade i går för ytterligare störningar. Sannolikt kommer fabriken i Volfsburg som bygger Volkswagen Golf att få stänga nästa vecka.
AvtoVaz-fabriken i ryska Togliatti meddelar däremot att den kunnat återuppta produktionen på måndagen. AvtoVaz ägs av Renault och tillverkar Lada-bilar, främst för den ryska marknaden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter