Kris i rysk bilindustri. Allt färre ryssar har råd med nya Lador. Nu tvingas två biltillverkare till radikala åtgärder för att parera krisen.
Ryska ekonomin blir allt sämre. Samtidigt har de skyhöga räntorna gjort att allt färre ryssar vill ta billån och köpa en ny bil. Enligt bilbranschens organisation Autostat köpte ryssarna 530 400 nya personbilar under de första sex månaderna 2025. Det är en minskning med omkring 30 procent på ett år.
Nu tvingas två av Rysslands största biltillverkare till radikala neddragningar, uppger Moscow Times. Först gick AvtoVAZ som tillverkar Lada ut och meddelande att de måste förkorta arbetsveckan till fyra dagar efter sommaren. De hänvisar till en kollaps på bilmarknaden. Strax efter beskedet från AvtoVAZ kom GAZ med lika dåliga nyheter. Redan i augusti ska GAZ gå ned på förkortad arbetsvecka, uppger affärstidningen Kommersant.

Även många av de kinesiska importmärkena har fått se försäljningen kollapsa i år. De har dessutom fått nya importavgifter som måste läggaspå bilens pris.
– Med de nuvarande höga räntorna och bristen på överkomliga finansieringsverktyg för köpare minskade efterfrågan med nästan 40 % för medeltunga lastbilar, 30 % för lätta nyttofordon och 60 % för bussar under första halvåret, berättade GAZ:s presstjänst för Kommersant.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter