Norska dubbelmoralen: Halva befolkningen vägrar Tesla. Ändå ökar försäljningen.
– Tesla har länge varit ett väldigt starkt varumärke i Norge, säger Peter Raum, chefredaktör på den norska tidningen Motor.no.
Norge går mot strömmen. I går presenterade den europeiska biltillverkarnas intresseorganisation en rapport att Teslas försäljning sjunker med 53 procent i april. Allra helst på stora marknader som i Tyskland och Storbritannien tappar den amerikanska elbilstillverkaren allt mer fotfäste.
Trots att Tesla ökar försäljningen i Norge är norrmännen kritiska mot bilmärket. Enligt en ny undersökning visar det sig att 43 procent av de tillfrågade skulle undvika att köpa Tesla av politiska skäl. När det kommer till kinesiska elbilar så är det 23 procent av de tillfrågade som undviker dem på grund av politik.

Samtidigt ökar försäljningen i Norge med fyra procent.
– Tesla Model Y är mycket bil för pengarna, så man kan bara spekulera i hur hög försäljningen hade varit om Elon Musk inte hade engagerat sig i MAGA-rörelsen och Trump-administrationen, säger Christina Bu, generalsekreterare för Norsk Elbilsförening, till tidningen Motor.no.
I Norge har Teslas nya uppdaterade Model Y blivit den mest sålda elbilen under året. Även Model 3 ökar sin försäljning. Ändå talar experterna om att Teslas varumärke har försvagats även i dess mest trofasta land.
Tidigare låg Teslas andel på nybilsmarknaden kring 21,2 procent. I år har den sjunkit till 13,8 procent. Norrmännen efterfrågar allt mer elbilar, men efter turerna kring Elon Musk har de börjat att se sig om efter nya märken.
– Jag skulle vilja säga att försäljningen i Norge inte ser så ljus ut. Tidigare har det varit väldigt mycket subventioner om man köper en elbil. Men jag skulle vilja säga att försäljningssiffrorna av Model Y under maj månad faktiskt är ett svaghetstecken, säger Peter Raum.
I Sverige sjunker däremot Tesla som en sten. Här rasar försäljningssiffrorna och för maj månad handlar det bara om drygt 300 bilar som har levererats.
– I Sverige är privatmarknaden mer känslig för sådant här. Många vill inte ha frågor från grannarna varför de köpt en sådan bil. Inte om man lagt ut stora pengar och vill vara lite stolt, säger den svenska experten Ronny Svensson.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.