Militärhoj från andra världskriget återuppstår. Men vår tids Flygande Loppan ska bli elektrisk.
– Den byggdes för fallskärmsjägare, säger utvecklingschefen Mario Alvisi på Royal Enfield.
Den här motorcykeln gjorde succé under andra världskriget. Flygande Loppan byggdes för fallskärmsjägare. Med den skulle de kunna hoppa ut från planet över fiendens land och sedan på hoj ta sig till målet.
Den var också mycket omtyckt av soldaterna. Alltid pålitlig, stark och smidig med en lätt 125 kubiks motor. När freden kom var Royal Enfield på väg att lägga ner tillverkningen. Men så fick Loppa oväntad skjuts.
Efterfrågan på billiga och enkla motorcyklar spreds över världen och Loppan blev en storsäljare, tills produktionen lades ner. Därför är det kanske många som höjer på ögonbrynen nu när Royal Enfield återlanserar den här krigsklassikern. Fast i en modern och elektrisk version. Flying Flee som den heter på engelska ska kunna köra omkring 16 mil på en laddning och företaget planerar för fler elektriska modeller.
– Den här modellen blir den första i en serie av elektriska modeller som vi planerar, säger Siddharta Lal, vd för Royal Enfield, enligt Techradar.
Företaget ligger i Indien och är en produkt av kolonialväldet. Men i vår tid ägs det och drivs av indier. Förutom utvecklingschefen som är italienare.
– När det kommer till Loppan så har vi byggt hela modellen själva, från batteri till färdig produkt. Jag tror att många andra företag köper av underleverantörer och får svårt att klara sig ekonomiskt, säger Mario Alvisi.
Ett bra exempel på ett sådant är italienska Energica, som nyligen tvingades i konkurs.
Men hos Royal Enfield ser man framåt. Företaget har investerat i den spanska tillverkaren Stark, som har god kunskap om elektriska motorcyklar. Flygande Loppan är planerad att lanseras 2026. Därefter är man i startgroparna för en äventyrsmodell med namnet Himalaya.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.