Roy-Terje Rasmussen kände en stark lukt från sin Tesla i garaget. Några dagar senare blev han svårt sjuk med kräkningar, magsmärtor och andningssvårigheter.
Norska tidningar skyllde först olyckshändelsen på elbilsbatteriet – men efter att Carup varit i kontakt med Tesla visade sig vara bilens 12 voltsbatteri som var boven.
Ett mycket ovanligt fall av förgiftning från en elbil har väckt uppmärksamhet i norska medier. För några veckor sedan märkte Teslaägaren Roy-Terje Rasmussen från norska Ålgård att det börjat lukta konstigt i garaget. Det luktade som ruttna ägg eller ett dött djur, men inget konstigt kunde upptäckas.
Ganska snart började det lukta konstigt även inne i huset, uppger TV2 och Gjesdalbuen som var först med nyheten. När Roy-Terje gick ut i garaget märkte han att den starka lukten kom från bilen.
– Jag rullade ut bilen ur garaget och gick inomhus. Efter en timme mådde jag väldigt illa och kräktes, säger han.
Roy-Terje kontaktade Tesla för att beställa service, men mådde mycket dåligt. Han kontaktade läkare som uppmanade honom att ringa Giftinformationen.
– Jag kräktes hela natten, var riktigt dålig och hade svårt att andas. Ögonen var ömma.
Enligt Giftinformationen hade Roy-Terje Rasmussen blivit förgiftad av svavelväte. Gasen är känd för att lukta som ruttna ägg och är mycket giftig. Svavelväte kan skada ögon, lungor och hämma blodets syreupptagning. Enligt Giftinformationen kan gasen vara mycket farlig, men Roy-Terje hade bara utsatts för en mindre exponering.
I norska medier skylldes först elbilen och elbilsbatteriet för problemet, men efter att Carup varit i kontakt med Tesla är artikeln ändrad, då det nu fastslaget att det var 12-voltsbatteriet som var orsaken, ett batteri som finns i alla bilar, även förbränningsbilar. Tesla har nu bytt ut batteriet i bilen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter