Nu rycker Rowan Atkinson ut till försvar för gamla bilar och alternativa bränslen. På Goodwoodfestivalen showade ”Mr Bean” i en vätgasdriven Toyota GR Yaris. Atkinson, som tycks ha ett samarbete med Toyota, säger att han börjar tvivla på elbilar.
– Elbilar kan vara lite själlösa, men de är underbara mekanismer: snabba, tysta och tills nyligen väldigt billiga att köra. Men alltmer känner jag mig lite lurad, säger han i en debattartikel i The Guardian.
Rowan Atkinson dök upp på Goodwood Speed of Festival under Toyotas fanor. Han valde att visa upp sig i en specialgjord Toyota GR Yaris H2 som drivs av vätgas. GR Yaris H2 har en speciell förbränningsmotor som drivs med vätgas utan att vara en bränslecellbil. Rowan Atkinson som är utbildad elektroingenjör säger sig tidigare varit en stark anhängare av elbilar. Nyligen skev han en debattartikel i The Guardian där han uppger han börjar känna sig lurad. Ställningstagandet bör ses i ljuset av att han nu har ett samarbete med Toyota.
I sin debattartikel hänvisar Rowan Atkinson till siffror Volvo släppt om att elbilstillverkning släpper ut nästan 70 procent mer koldioxid än tillverkning av traditionella bilar
– Problemet ligger i de litiumjonbatterier som för närvarande är monterade på nästan alla elfordon: de är absurt tunga, det krävs enorma mängder energi för att tillverka dem, och de beräknas bara hålla i uppemot 10 år. Det verkar vara ett perverst val av hårdvara för att leda bilens kamp mot klimatkrisen, skriver Atkinson.
En bättre lösning är, om vi ska tro Rowan Atkinson, att behålla bilen längre och inte byta när leasingperioden är slut efter tre år. Han jämför byteshetsen i bilbranschen med ”fast fashion” inom modeindustrin. Han vill se en helt annan affärsmodell för bilindustrin där vi behåller våra bilar längre. En bättre lösning skulle kunna vara att hålla liv i gamla bilar, enligt ”Mr Bean” med vätgas och syntetiska bränslen.
– Jag känner i allt högre grad att vår smekmånad med elbilar närmar sig sitt slut, och det är ingen dålig sak: vi inser att ett bredare utbud av alternativ måste undersökas om vi ska ta itu med den mycket allvarliga miljön på rätt sätt. problem som vår användning av bilen har skapat. Vi bör fortsätta att utveckla väte, såväl som syntetiska bränslen för att rädda skrotningen av äldre bilar som fortfarande har så mycket att ge, samtidigt som vi främjar en helt annan affärsmodell för bilindustrin, där vi håller våra nya fordon längre, erkänner deras fantastiska men förbisedda livslängd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter