Lyxmärkena Rolls-Royce och Aston Martin försvinner från den svenska bilmarknaden.
Förmögna svenskar har slutat köpa de ikoniska brittiska lyxmärkena.
– Rolls Royce hade till en början bra försäljning, men i och med mättad marknad säljs det i dag 1-2 nya bilar per år i Sverige. Kunderna efterfrågar elbilar och laddhybrider i dag, säger Fred Mannerfelt, vd på Callisma.
Den svenska generalagenten och återförsäljaren Callisma har valt att avsluta avtalet om att sälja Rolls-Royce i Sverige. Anledningen är enkel: Nästan ingen vill köpa en Rolls-Royce längre.
– Callisma valde att säga upp sitt Rolls Royce-kontrakt i början av 2020 och orsaken till detta grundar sig på att Sverige snabbt blev en mättad marknad, säger Callismas vd Fred Mannerfelt till Dagens PS.
Det sades att många svenskar ville köpa den exklusiva SUV:en Rolls-Royce Cullinan för fyra miljoner kr, men bara tre Cullinan har sålts. Förmögna svenskar som köper exklusiva bilar vill i dag hellre ha laddhybrider och elbilar än V12:or.
– Rolls Royce hade till en början bra försäljning, men i och med mättad marknad säljs det i dag 1-2 nya bilar per år i Sverige. Kunderna efterfrågar elbilar och laddhybrider i dag.
Även det klassiska brittiska sportbilsmärket Aston Martin är utraderat från den svenska marknaden. Sedan maj i år går det inte längre att köpa en ny Aston Martin, trots att märket precis släppt SUV:en DBX.
Varken Aston Martin eller Rolls-Royce har laddbara modeller, utan det är stora V8:or och V12-motorer som gäller, något som kunderna alltså ratar. Aston Martin var den gångna veckan i blåsväder för att ha varit delaktiga i en rapport som kritiserade elbilar.
Callisma har i stället valt att satsa på nya exklusiva märken med laddbara modeller. De har sålt flera exemplar av laddhybriden Koenigsegg Gemera för över 18,2 miljoner. Och nya märket Karma kommer snart att lansera nya exklusiva elbilar i samma prisklass som Tesla.
– Nya modellerna kommer att vara rena elbilar och hybrider. Vi kommer nästa år även att bygga upp ett återförsäljarnät i Sverige med en handfull handlare och verkstäder. Volymen för Karma Automotive i EU kommer att ligga på 20 000 bilar 2025.
Och drömjobbet för en sann bilkonnässör med känsla för stil och klass är fortfarande ledigt. Kanske är det just du som vill bli Rolls-Royces nya representant i Sverige. Märket har funnits sedan 1906 och överlevt två världskrig och flera pandemier, och lär existera under överskådlig framtid.
– Vi har inte bråttom, nyckeln för oss är att hitta bästa möjliga partner för att tillgodose kraven från de mest kräsna kunderna i världen. Du ska vara övertygad om att marknadspotentialen står för hållbar affärsutveckling, säger Frank Tiemann, Rolls-Royces europeiska kommunikationschef.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter