Rolands elbil tappade 191 000 kr i värde på ett år

En ny analys visar att den värdesäkraste elbilen bara tappat 18 procent i värde på tre år. Men en läsare som köpt en Volkswagen ID.4 känner inte alls igen siffrorna från verkligheten. 
– Värdeminskningen för oss blev 191 000 kronor på ett år och 2000 mil, alltså 95,50 kronor per mil. Det är verkligheten, säger Roland Persson från Järvsö. 

Elbilar har fluktuerat kraftigt i pris de senaste åren. Under en period var begagnade elbilar till och med dyrare än nya på grund av extrema leveranstider på de nya bilarna. En ny kartläggning av Kvdbil och Bilpriser visar att elbilar tappat mellan 18 och 44 procent av sitt nybilspris på tre år och 4500 mil. Bäst av alla är Volkswagen ID.4, enligt undersökningen som baserar sig på marknadspriser. 

Nu har en läsare hört av sig och känner inte riktigt igen siffrorna över bilarnas värde från verkligheten. Roland Persson från Järvsö bestämde sig för ett år sedan att byta bort en dieselbil och en Renault Zoe mot en begagnad Volkswagen ID.4 Pro Performance. 

Eftersom politikerna tagit bort subventionerna några veckor tidigare letade vi efter en begagnad bil. Eftersom vi ville ha dragkrok på bilen så landade vi på en Volkswagen ID.4 Pro Performance årsmodell 2021 som var uttagen i mars 2022 som rullat 2400 mil hos Berners i Sundsvall. Prislappen blev 541 000 kronor, berättar Roland. 

Bilbytet blev inte så bra som Roland Persson hade hoppats. Till en början fick han köra flera uppdateringar av bilens mjukvara för att få den att fungera som tänkt. Bilen och dess infotainmentsystem har sedan inte känts så användarvänligt, och eftersom Roland inte känt sig nöjd med bilen bestämde han sig för att värdera bilen inför en eventuell försäljning. Enligt Bilprisers siffror i analysen ska en liknande Volkswagen ID.4 nu vara värd omkring 429 000 kronor, men det var långt ifrån de inbytespriser som Roland blev erbjuden. 

– Eftersom vi är väldigt missnöjda med den här bilen så gjorde jag en värdering för ett eventuellt byte och fick till svar av Riddermarks att de är villiga att betala 350.000 för den. Jag provade också hos Wayke men de ville inte ens köpa in den. Värdeminskningen i det här fallet är 191 000 kronor på ett år och 2000 mil, det vill säga 95,50 kronor per mil. Det är verkligheten. Utifrån det så blir det inget bilbyte, vem har råd med sådana affärer? säger Roland Persson. 

Tidigare fanns riktprislistor i bilbranschen över vad bilhandlare betalade i inbyte för olika bilar, något sådant existerar inte längre och det kan vara svårt att veta vad som är ett rättvist inbytespris för en bil. Roland Persson efterlyser nu tydligare prisindikationer på vad det verkliga inbytespriset är.

– Som konsument och bilägare är jag intresserad av vad min bil är värd vid inbyte eller försäljning, först då kan jag se vad värdeminskningen är. Ett marknadspris ger mig bra en indikation om vad jag ska betala om jag ska köpa en bil. Jag tycker att undersökningen blandar ihop äpplen och päron. Det finns nog ingen ägare av de bilar som togs upp i artikeln som får ”Pris idag” vid inbyte.
LÄS MER: